PRONATEC: EL NUEVO PROGRAMA DE EDAD? Desafíos entre calificación profesional y entrar en el mercado laboral

Autores/as

Palabras clave:

Pronatec, Qualificação Profissional, Marco Lógico.

Resumen

ABSTRACTThis work seeks to analyze the effectiveness of the National Program for Access to Technical Education and Employment (Pronatec) observing how the qualification offered contributed to the socio-economic integration. It was used the methodology of the logical framework to understand this program. And the search field, with application form to the course participants and interviews with the management, responsible for implementing the Pronatec in a municipality in the state of Tocantins, to establish correlations and hypotheses from a case. It was found that the information to support the program does not appear in detail in official documents and websites, and that the supply of courses did not consider the characteristics of the local productive sector, reducing the possibilities of including Pronatec graduates in the labor market.

KEYWORDS: Pronatec. Professional Qualification. Logical Framework.  

Biografía del autor/a

Edi Augusto Benini, Universidade Federal do Tocantins

Professor adjunto no curso de administração. Doutor em educação, mestre em administração pública e governo e bacharel em administração pública. Interesse nas áres de: trabalho, autogestão, gestão pública, avaliação de políticas públicas.

Hareli Fernanda Garcia Cecchin, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (2012), pós-graduação em Gestão Pública e Sociedade e mestrado em Desenvolvimento Regional, ambos pela Universidade Federal do Tocantins (2016). Atualmente é psicóloga da Universidade Federal do Tocantins (UFT) e membro efetivo do Conselho Regional de Psicologia do Tocantins (CRP-23).

Publicado

2017-05-04

Cómo citar

Benini, E. A., & Cecchin, H. F. G. (2017). PRONATEC: EL NUEVO PROGRAMA DE EDAD? Desafíos entre calificación profesional y entrar en el mercado laboral. Trabalho (En)Cena, 1(2), 128–144. Recuperado a partir de https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/2382

Número

Sección

Artículos Teóricos y Empíricos