Burnout in students of Psychology form a Public University in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P163Keywords:
Ambiente acadêmico; Burnout; Estudantes; Saúde mental; Ensino superior.Abstract
This study aimed at assessing the levels of burnout and its associated factors in graduation students of Psychology in a Public University in Mozambique. It was administered a socio-demographic and academic data questionnaire and the Maslach Burnout Inventory - Student Survey (MBI-SS), Portuguese version to 102 students of both genders and both shifts (day and evening shift, School Psychology, and Social and Organization Psychology, respectively). The data were analyzed by means of Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results indicate that the subscale of Professional Efficacy obtained high indices (M = 4.6333; 4.7199) for both courses, for Emotional Exhaustion (M = 1.9545; 1.3227) and Disbelief (M = 1.8961; 1.3972). It was verified a positive statistical association between the Emotional Exhaustion dimension and the variable “course regime”, in which day shift students reveal high level of tendency for exhaustion and mental fatigue. The subscale disbelief correlated inversely with the variables “age” and “quantity of children” for both courses and the subscale Professional Efficacy did not show any statistical significant correlation. It is considered the need for conception and implementation of prevention and student’s mental health improvement programs.
References
Abacar, M. (2015). Burnout em docentes do ensino básico em escolas moçambicanas e brasileiras. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.
Abacar, M., Roazzi, A., & Bueno, J. M. H. (2017). Estresse ocupacional: percepções dos professores. Revista AMAzônica, LAPESAM/GMPEPPE/UFAM/CNPq/ EDUA, 19(1), 430-472. http://www.periodicos.ufam.edu.br/amazonica/article/view/4668
Abacar, M., Tarcísio, L., & Aliante, G. (2017). Burnout em professores moçambicanos do ensino superior público e privado. Revista Saúde e Pesquisa, 10(3), 567-577. http://dx.doi.org/10.177651/1983-1870.2017v10n3p567-577
Aliante, G. (2018) Síndrome de Burnout e Trabalho: um estudo junto a professores moçambicanos do ensino fundamental das escolas da rede pública na Cidade de Nampula. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.
Aliante, G., Abacar, M., Saquina, B. H., & Aristides, C. L. (2019). Stress em estudantes de graduação em uma universidade pública da região norte de Moçambique. Trabalho En(Cena), 4(2), 465-484. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P465
Ariño, D. O. & Bardagi, M. P. (2018). Relação entre fatores acadêmicos e a Saúde Mental de estudantes universitários. Psicol. Pesqui., 12(3), 44-52. http://dx.doi.org/10.24879/2018001200300544
Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (Andifes) (2019). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES. Uberlândia.
Benevides-Pereira, A. M. T. (2002). Burnout: Quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do psicólogo.
Borges, A. M. B. & Carlotto, M. S. (2004). Síndrome de Burnout e fatores de estresse em estudantes de um curso técnico de enfermagem. Aletheia, 19, 45-56. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141303942004000100005
Campos, J. A. D. B., Jordani, P. C., Zucoloto, M. L., Bonafé, F. S. S., & Maroco, J. (2012). Síndrome de Burnout em graduandos de Odontologia. Rev. Bras. Epidemiol., 15(1), 155-65. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2012000100014
Campos, J. A. D. B. & Maroco, J. (2012). Maslach Burnout Inventory –Student Survey: Portugal-Brazil cross-cultural adaptation. Rev. Saúde Pública, 46(5), 816-25. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102012000500008
Castro, V. R. (2017). Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: estudo empírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista Gestão em Foco, 9, 380-401. portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/.../06/043_saude_mental.pdf
Carleto C. T., Moura, R. C. D, Santos, V. S., & Pedrosa, L. A. K. (2018). Adaptação à universidade e transtornos mentais comuns em graduandos de enfermagem. Rev. Eletr. Enf., 20(20), 1-11. https://doi.org/10.5216/ree.v20.43888
Carlotto, M. S. & Câmara S. G. (2008). Preditores da Síndrome de Burnout em estudantes universitários. Pensamiento Psicológico, 4(10), 101-109. https://www.researchgate.net/publication/41449562_Preditores_da_Sindrome_de_Burnout_em_estudantes_universitarios
Carlotto, M. S., Câmara S. G., Otto, F., & Kauffmann, P. (2010). Síndrome de Burnout e copingem estudantes de psicologia. Boletim de Psicologia, 56(131), 167-178. pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0006-59432009000200004&script=sci
Cestari, V. R. F., Barbosa, I. V., Florêncio, R. S., Vera Lúcia Mendes de Paula Pessoa, V. L. M. P., & Moreira, T. M. M. (2017). Stress em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paul. Enferm., 30(2), 190-6. http://dx.doi.org/10.1590/19820194201700029
Chagas, M. K. S., Moreira Junior, D. B., Cunha, G. N., Caixeta, R. P., & Fonseca, E. F. (2016). Ocorrência da Síndrome de Burnout em acadêmicos de medicina de instituição de ensino no interior de Minas Gerais. Rev. Med. Saúde Brasília, 5(2), 234-45. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rmsbr/article/download/7241/4567
Estrela, Y. C. A., Rezende, A. C. C. Guedes, A. F., Pereira, C. O., & Sousa, M. N. A. (2018). Stress e correlatos com características de saúde e sociodemográficas de estudantes de medicina. Rev. CES Med., 32(3), 215-225. http://dx.doi.org/10.21615/cesmedicina.32.3.3
Fogaça, M. C., Hamasaki, E. I. M., Barbieri, C. A. P., Borsetti, J., Martins, R. Z.,Silva, I. G., & Ribeiro, L. P. (2012, maio/dez.). Burnout em estudantes de psicologia: diferenças entre alunos iniciantes e concluintes. Aletheia, 38-39, 124-131. pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid...03942012000200010
Gelfand, M. J., Leslie, L. M., & Fehr, R. (2008). To prosper, organizational psychology should. adopt a global perspective. Journal of Organizational Behavior, 29, 493-517. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/job.530
Gil, C. A. (2008). Pesquisa Social, (2ª. ed.). Altas.
Goebel, D. K., & Carlotto, M. S. (2019). Preditores sociodemográficos, laborais e psicossociais da Síndrome de Burnout em docentes de educação a distância. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(2). 295-311. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.6886
Lopes, F. L. &Guimarães, G. S. (2016, jan./jul.). Estudo da Síndrome de Burnout em Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ensino & Formação, 7(1), 40-58. pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci...pid=S2177-20612016000100005
Leiter, M. P. &Maslach, C. (2017). Latent burnout profile: A new approach to understanding the burnout experience. Burnout Research, 3, 89-100.
Maroco, J. & Tecedeiro, M. (2009). Inventário de Burnout de Maslach para estudantes portugueses. Psicologia, Saúde & Doenças, 10(2), 227-235. repositorio.ispa.pt › Psicologia da Saúde › PSAU - Artigos em revistas nacionais
Martins, C., Campos, S., Duarte, J., Martins, R., Moreira, T., & Chaves, C. (2017). Situações indutoras de stress e Burnout em estudantes de enfermagem nos ensinos clínicos. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, 5, 25-32. http://dx.doi.org/10.19131/rpesm.0163
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and itsimplications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103-111. https://doi.org/10.1002/wps.20311
Maslach, C. & Leiter, M. P. (2017). New insights into burnoutand health care: Strategies for improving civility and alleviating burnout. Medical Teacher, 39(2), 160-163. https://doi.org/10.1080/0142159X.2016.1248918
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter M.P. (2001). Job burnout. Ann Rev Psychol, 52, 397-422.
Medeiros, M. R. B., Camargo, J. F., Barbosa, L. A. R., &Caldeira, A. P. (2018). Saúde mental de ingressantes no curso médico: uma abordagem segundo o sexo. Rev. Bras. de Ed. Med., 42(3), 214-221. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v42n3rb20170008
Mota, I. D., Farias, G. O., Silva, R., &Folle, A. (2017, dezembro). Síndrome de Burnout em estudantes universitários: um olhar sobre as investigações. Motrivivência, 29, 243-256. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29nespp243
Peleias, I. R., Guimarães, E. R., Chan, B. B., & Carlotto, M. S. (2017, jan./mar). A síndrome de Burnout em estudantes de ciências contábeis de IES Privadas: pesquisa na cidade de São Paulo. REPeC – Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 11(1), 30-51. http://dx.doi.org/10.17524/repec.v11i1.1468
Pinto, P. S., Nunes, F. M. R., Campos, D. S., Freitas, R. H. B., Bonan, P. R. F., & Batista, A. U. D. (2018).Síndrome de Burnout em estudantes de Odontologia, Medicina e Enfermagem: uma revisão da literatura. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 6(2), 238-248. https://doi.org/10.18554/refacs.v6i2.2822
Richardson, R. J. Peres, J. A. S., Wanderley, J. C. V., Correia, L, M., & Peres, M. H. M. (1999). Pesquisa Social: Métodos e Técnicas, (3ª. ed.). Atlas.
Rodrigues, J. M. S., Bezerra, E. P., Soares,, H. S., & Dantas, T. R. S. (2018). Prevalência da Síndrome de burnout em acadêmicos de enfermagem de uma instituição de ensino superior no Estado da Paraíba.III Congresso Brasileiro de Ciências de Saúde, Campina Grande/PB, 13 a 15 de junho. www.conbracis.com.br
Salomão, I. F. C. S., Abacar, M., & Aliante, G. (2018). Satisfação acadêmica em estudantes de Ensino Superior: Um estudo no curso de graduação em ensino básico da Universidade Pedagógica-Delegação de Nampula. Revista Brasileira de Ensino Superior, 4(1), 24-42. http://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i1.2239
Sarmento, P., Nunes, F. M. R., Silva Campos, D., Freitas, R. H. B., Bonan, R. H. B., & Batista, A. U. D. (2018). Síndrome de Burnout em estudantes de Odontologia, Medicina e Enfermagem: uma revisão da literatura. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 6(2). seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/2822
Schaufeli, W.B., Martínez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., Bakker, A.B. (2002a). Burnout and engagement in university students: a Cross National Study. Journal of Cross-Cultural Psy-chology, 33(5), 464-481.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Romae, V. & Bakker, A. (2002b). The measurement of burnout and engagement: A confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.
Tomaschewski-Barlem, J. G., Lunardi, V. L., Ramos, A. M., Silveira. R. S., Barlem, E. L. D., &Ernande, C. M. (2013, jul-set.). Manifestações da Síndrome de Burnout entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto Contexto Enferm., 22(3), 754-62. www.scielo.br/pdf/tce/v22n3/v22n3a23.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais dos artigos publicados pela Revista Trabalho EnCena permanecem propriedade dos autores, que cedem o direito de primeira publicação à revista. Os autores devem reconhecer a revista em publicações posteriores do manuscrito. O conteúdo da Revista Trabalho EnCena está sob a Licença Creative Commons de publicação em Acesso Aberto. É de responsabilidade dos autores não ter a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro. A Revista Trabalho EnCena não aceita submissões que estejam tramitando em outra Revista. A Revista Trabalho EnCena exige contribuições significativas na concepção e/ou desenvolvimento da pesquisa e/ou redação do manuscrito e obrigatoriamente na revisão e aprovação da versão final. Independente da contribuição, todos os autores são igualmente responsáveis pelo artigo.