Burnout in students of Psychology form a Public University in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P163

Keywords:

Ambiente acadêmico; Burnout; Estudantes; Saúde mental; Ensino superior.

Abstract

This study aimed at assessing the levels of burnout and its associated factors in graduation students of Psychology in a Public University in Mozambique. It was administered a socio-demographic and academic data questionnaire and the Maslach Burnout Inventory - Student Survey (MBI-SS), Portuguese version to 102 students of  both genders and both shifts (day and evening shift, School Psychology, and Social and Organization Psychology, respectively). The data were analyzed by means of Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results indicate that the subscale of Professional Efficacy obtained high indices (M = 4.6333; 4.7199) for both courses, for Emotional Exhaustion (M = 1.9545; 1.3227) and Disbelief (M = 1.8961; 1.3972). It was verified a positive statistical association between the Emotional Exhaustion dimension and the variable “course regime”, in which day shift students reveal high level of  tendency for exhaustion and mental fatigue. The subscale disbelief correlated inversely with the variables “age” and “quantity of children” for both courses and the subscale Professional Efficacy did not show any statistical significant correlation. It is considered the need for conception and implementation of prevention and student’s mental health improvement programs.

Author Biographies

Gildo Aliante, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando do PPG em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. Mestre em Psicologia Social e Institucional pela UFRGS. Graduado (Bacharelato e Licenciatura) em Planificação, Administração e Gestão da Educação pela Universidade Pedagógica - Moçambique. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Saúde e Trabalho (NEST/UFRGS). Pesquisador do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia da UniRovuma – Nampula. Bolsista de CAPES

Mussa Abacar, Nampula, Universidade Rovuma

Departamento de Ciências de Educação e Psicologia na Universidade Rovuma, Delegação de Nampula. Doutor em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco-Brasil. Mestre em Psicologia das Organizações, Social e do Trabalho pela Universidade do Porto – Portugal. Licenciado em Psicologia e Pedagogia pela Universidade Pedagógica – Moçambique. Professor do curso de Pós-graduação em Psicologia das Organizações (Mestrado) na Universidade Pedagógica – Maputo, Psicologia Educacional na UniPungue – Tete. Editor-Chefe da Revista Suwelani. Coordenador do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia da UniRovuma – Nampula

Paciência Lina Adelino Mucavea, Nampula, Universidade Rovuma

Graduada (Licenciatura) em Psicologia Educacional com Habilitações em Intervenção no Desenvolvimento Humano e Aprendizagem pela Universidade Rovuma – Moçambique. Membro do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia na UniRovuma – Nampula

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Published

2020-06-15

How to Cite

Aliante, G., Abacar, M., & Mucavea, P. L. A. (2020). Burnout in students of Psychology form a Public University in Mozambique. Trabalho (En)Cena, 5(1), 163–180. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P163

Issue

Section

Dossiê Saúde Mental nas IES II

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