A CONSTRUÇÃO DA FITA DE MOEBIUS

REPERCUSSÕES COM PROFESSORES READAPTADOS

Authors

  • Maria Luiza Gava Schmidt Unesp
  • Larissa Rodrigues de Freitas Unesp
  • Camila Querubin Unesp
  • Venâncio Paiola Tonon Unesp
  • Tainara Menezes Dias

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487e021019

Keywords:

readaptação profissional, clínica do trabalho, psicodinâmica do trabalho, fita de Moebius, professores.

Abstract

In this article, we present the result of a workplace clinic session within the psychodynamics of work proposal, in which a workshop was conducted for constructing a Möbius Strip. Twelve teachers removed from their work and readjusted in other functions participated in the activity. Based on topological properties correlated to the strip, there were reports of work leave caused by illness, tensions related to the process of professional readjustment and loss of identity reference concerning the teacher role caused by labor restrictions. We expect this article contributes to show a possibility of using the Psychology of Work connected to the dejourian perspective of Workplace Clinic in the area of occupational health.

Author Biographies

Maria Luiza Gava Schmidt, Unesp

Universidade Estadual Paulista

Larissa Rodrigues de Freitas, Unesp

Graduada em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras - Universidade Estadual Paulista - Unesp.

Camila Querubin, Unesp

Graduada em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras - Universidade Estadual Paulista - Unesp.

Venâncio Paiola Tonon, Unesp

Graduando em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras - Universidade Estadual Paulista - Unesp.

Tainara Menezes Dias

Graduanda em Psicologia pela Faculdade de Ciências e letras - Universidade Estadual Paulista - Unesp.

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Published

2021-08-10

How to Cite

Gava Schmidt, M. L., Rodrigues de Freitas, L., Querubin, C. ., Paiola Tonon, V. ., & Menezes Dias, T. . (2021). A CONSTRUÇÃO DA FITA DE MOEBIUS: REPERCUSSÕES COM PROFESSORES READAPTADOS. Trabalho (En)Cena, 6(Contínuo), e021019. https://doi.org/10.20873/2526-1487e021019

Issue

Section

Relato de Experiência