BLACK FRIDAY IN BRAZIL: HALF DOUBLE

The Brazilian way upgrade

Authors

  • Túlio Manoel de Oliveira Faculty of Social Sciences of Palmares -FACIP
  • José Salustiano de Lima Junior Faculty of Social Sciences of Palmares- FACIP
  • Josué Petrônio Quirino de Oliveira Faculty of Social Sciences of Palmares -FACIP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.23593652201854p107

Abstract

This article aims to analyze the positive and negative influences of Black Friday in Brazil from a critical perspective of its actions in the electronic commerce from the point of view of the Brazilian way. Based not only as sales leverage but in the practice of many actions and misleading promotions this event move millions of reals every year. The methodology used in the research that allowed us to reach the objectives was supported by a qualitative, exploratory and descriptive approach that had as main procedure the bibliographic instrumentalization that through articles, reports and the opinion of several authors built the thoughts presented here. The results showed that scrutiny and disclosure of abuses by many companies diminished the misleading practices of several merchants who simply raised prices in the months prior to the promotion so that on the day of the event the discount would be offered a "makeup" price, the famous 50 % of double, but that despite the advances the old Brazilian way still reigns in the national organizational environment.

Author Biographies

Túlio Manoel de Oliveira, Faculty of Social Sciences of Palmares -FACIP

bachelor's degree in business administration

José Salustiano de Lima Junior, Faculty of Social Sciences of Palmares- FACIP

bachelor's degree in business administration

Josué Petrônio Quirino de Oliveira, Faculty of Social Sciences of Palmares -FACIP

Master in Administration UFPE

References

ADAMI, Anna. Black Friday. 2015 disponível em: http://www.infoescola.com/economia/black-friday/. Acesso em 05 jun. 2017.

BERNARDO, André. Como surgiu a Black Friday? 2016, disponível em: http://mundoestranho.abril.com.br/cultura/como-surgiu-a-black-friday/. Acesso em 02 mai. 2017.

BRABO, Fábia Maria Sepêda. PASTANA, Beatriz dos Santos. MESQUITA, Michel Brendo Viana. FERREIRA JUNIOR, Sérgio do Espirito Santo. CRISTO, Élida Fabiana Morais de. Black Friday: um estudo reflexivo sobre a midiatização e processos culturais em um evento do consumo. Intercon-Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Belém-PA. 2014

CORTONI, Luiz Felipe. O “Jeitinho Brasileiro” na Gestão de Empresas: Competência ou Contravenção? 2017. Disponível em http://www.administradores.com.br/artigos/cotidiano/o-jeitinho-brasileiro-na-gestao-de-empresas-competencia-ou-contravencao/105516/. Acesso em 10 dez. 2017.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. IN: _______ e col. O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006

FARIA, Miriam. Conheça a história da Black Friday. 2016. Disponível em http://br.blastingnews.com/economia/2016/11/conheca-a-historia-da-black-friday-001249723.html. Acesso em 05 Maio. 2017.

FLACH, Leonardo. O Jeitinho Brasileiro: Analisando suas características e influencias nas práticas organizacionais. Revista Gestão e Planejamento, Salvador, v. 12, n. 3, p. 499-514, set/dez. 2012

GERHARRDT, Tatiana Engel. SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. UFRG, 2009

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 Ed. São Paulo; Atlas, 2008.

GOMES, Danilo Cortez. MORAIS, Aline Fabia Guerra. HELAL, Diogo Henrique. Faces da Cultura e do Jeitinho Brasileiro: uma análise dos filmes o auto da compadecida e saneamento básico. HOLOS, Ano 31, V. 6. 2015.

GUERRA, Alberto Alexandre. NILSEN, Flávia Angeli Ghisi. Black Friday como ferramenta de promoção de vendas: um estudo de multicaso no varejo brasileiro. 2015.

GUERRA, Alberto Alexandre. NILSEN, Flávia Angeli Ghisi. Black Friday no Brasil: Efeitos dessa ferramenta promocional no varejo e práticas adotadas pelos varejistas. 2016

HENDIO, Monique. O “Jeitinho Brasileiro” nas Organizações. 2016, Disponível em https://pt.linkedin.com/pulse/o-jeitinho-brasileiro-nas-organiza%C3%A7%C3%B5es-monique-hendio Acesso em 10 Out. 2017.

LAKATOS, Eva Maria. MARCONI, Marinade, Andrade. Fundamentos de Metodologia Cientifica. 5ed. São Paulo: Atlas 2003.

MANEGHIM, Luiza. Origem da Black Friday: entenda como esse termo surgiu nos EUA.2016. Disponível em http://mytargetidiomas.com.br/blog/origem-da-black-friday-entenda-como-esse-termo-surgiu-nos-eua/ Acesso em 02 Mai. 2017

MARIANI, Daniel. TAKAHASHI, Fábio. FERNANDES, Anais. Metade dos produtos na Black Friday tem promoção 'falsa'. 2017, Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2017/11/1937968-metade-dos-produtos-na-black-friday-tem-promocao-falsa.shtml. Acesso em 17 nov. 2017.

MELO, Eduardo. Jeitinho brasileiro, o inimigo da qualidade. 2017, Disponível em http://www.blogdaqualidade.com.br/jeitinho-brasileiro-inimigo-da-qualidade/. Acesso em 15 nov. 2017.

Published

2018-12-30

How to Cite

Oliveira, T. M. de, Junior, J. S. de L., & Oliveira, J. P. Q. de. (2018). BLACK FRIDAY IN BRAZIL: HALF DOUBLE: The Brazilian way upgrade. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 5(4), 107–116. https://doi.org/10.20873/uft.23593652201854p107

Issue

Section

Artigos