COMICS

MOTIVATING MEANINGFUL LEARNING IN SCHOOL MATHEMATICS

Authors

  • José Messildo Viana Nunes Universidade Federal do Pará
  • Sarah Fernanda Machado Mendes Universidade Federal do Pará
  • Emília Pimenta Oliveira Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n1p76

Abstract

We develop our research to the Theory of Meaningful Learning in order to employ the Stories feature in Comics, as a previous organizer to develop activities related to reading, writing and plane Euclidean geometry notions in order to announce that the use of this resource can cause intrinsic motivation in students, thus promoting meaningful learning in mathematics. The methodology is characterized as qualitative and allowed us to reflect on the use of comic books in mathematics teaching, as well as the development of an interdisciplinary intervention with students of the fourth year of elementary school in a public school located in the city Belém Pará state. We found, to our research, the stories feature in Comics can be used in teaching mathematics as prior and provocative organizer of intrinsic motivation for Meaningful Learning to promote notions of this field, in addition to enabling the work in interdisciplinary and contextualized perspective.

Keywords: Meaningful Learning, Intrinsic motivation, Advance organizer, Comics.

References

AUSUBEL, D. P.Adquisición y retención del conocimento:Una perspectiva cognitiva. Barcelona ed. Paidós, 2002.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK. J. D.; ANESIAN,H.Psicologia educacional.2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. OS quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: VERGEURIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 9 - 42.

VERGUEIRO, W. Quadrinhos infantis. In: VERGEURIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 159 – 184.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W.; BARBOSA, A.; RAMOS, P.; VILELA, T. (Org.). Como usar as Histórias na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2012, p. 7 – 30.

BARBOSA, A. Mangás em sala de aula. In: VERGEURIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 103 – 126.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:matemática/ Ensino de primeira a quarta série. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática/ Ensino de quinta a oitava série. – Brasília: MEC/SEF, 1998.

BORGES, L. R. Quadrinhos: Literatura gráfico-visual. Agaquê, v. 3, n. 2, Núcleo de Pesquisas de Histórias em Quadrinhos da ECA - USP, ago/2001.

BZUNECK, J. A: A motivação do aluno: aspectos introdutórios.In: BORUCHOVITCH E. e BZUNECK J. A. (Org.). A motivação do aluno: Contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.

CARUSO, F.; CRISTINA, S. Quadrinhos para a Cidadania. História, Ciências, Saúde – Manguinhos/RJ, v.16, n.1, 2009, p. 217 - 273. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702009000100013. Acesso em: 05 de maio de 2013.

ESPACOMATEMATICA. Amor proibido: Disponívelem: <http://www.espacomatematica.com/2013_03_01_archive.html>. Acessoem 28 de março de 2013.

FEIJÓ, M. Quadrinhos em Ação: Um Século de História. São Paulo: Editora Moderna, 1997.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em CiênciasSociais. 7. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

GUIMARÃES, S. E. R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BORUCHOVITCHE e BZUNECK J. A. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.

MENDONÇA, J. M. P. O Desafio.Disponívelem: http://www.mendelevio.com.br/2006_12_01_archive.html. Acesso em: 05 de maio de 2013.

MENDONÇA, J. M. P. Biografias em quadrinhos. In: VERGEURIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 43 – 72.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

NOEL, M. Os bem casados. Disponível em: <http://www.giekim.com/p/tirinhas.html#.VJ60MP8AKA>. Acesso em: 05 de maio de 2013.

NUNES, J. M. V. Aprendizagem Significativa: Despertando a Motivação Intrínseca Via História da Matemática.Aprendizagem Significativa em Revista. v. 4, n. 2, p. 32 - 44, 2014.

NUNES, J. M. V.; ALMOULOUD, S. A.; GUERRA, R. B. O Contexto da História da Matemática como Organizador Prévio. Bolema, v. 23, n. 35B, p. 537-561, 2010.

SILVÉRIO, L. B. R.; REZENDE, L. A. O Valor Pedagógico das Histórias em Quadrinhos no Percurso do Docente de Língua Portuguesa. In: JORNADA DE DIDÁTICA - O ENSINO COMO FOCO e I FÓRUM DE PROFESSORES DE DIDÁTICA DO ESTADO DO PARANÁ, 1., 2012, Londrina. Anais... Londrina: UEL, 2013, p. 217 - 234.

TAPIA, J. A.; FITA, E. C. A motivação em sala de aula:o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

ZENI, L. Literatura em quadrinhos. In: VERGEURIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2009, p. 127 – 158.

Published

2018-03-31

How to Cite

Nunes, J. M. V., Mendes, S. F. M., & Oliveira, E. P. (2018). COMICS: MOTIVATING MEANINGFUL LEARNING IN SCHOOL MATHEMATICS. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 5(1), 76–92. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n1p76

Issue

Section

Artigos