Labor and education in neoliberal political contexts:

pleasure and pain in school daily life

Authors

  • Carlos Cardoso Silva Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Maria de Lourdes Alves, Br Universidade Estadual de Goiàs

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n3p52

Keywords:

Teaching labor. Neoliberal politics. Diseases

Abstract

This essay's main goal is to promote reflections and analysis that may be established between education and labor, considering both of them in the neoliberal context. It aims to cover the school daily routine through bibliographical research that discusses these themes. The theoretical references studied indicate control, regulation, teacher proletarianization and teaching devaluation are the most common elements in teachers’ lives, which frequently cause them various diseases. Nevertheless, the bibliographical research shows a resistance movement by teachers who do not accept these conditions and suffer silently because of these patterns. It is, then, a bibliographical and qualitative revision about education and labor, inserting itself on the education and educational politics research field.

Author Biographies

Carlos Cardoso Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2009), Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (2001), Especialização Latu Senso em Gestão da Escola Pública pela Universidade Federal de Goiás (1995), Especialização Latu Senso em Administração Escolar pelas Faculdades Integradas de São Gonçalo (1991), graduação em Psicologia Pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2015) e graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Goiás (1990). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes áreas: formação de professores (Didática e Estágio Supervisionado), Fundamentos da Educação. Atua do Departamento de Educação da Universidade Federal de Goiás - UFG

Maria de Lourdes Alves, Br, Universidade Estadual de Goiàs

possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás (1996) e mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás (2002). Professora efetiva da Universidade Estadual de Goiás e coordenadora do curso de História nesta instiução e professora titular do Instituto Aphonsiano de Ensino Superior. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e sociologia, educação, políticas educacionais, movimentos sociais. Cursando doutorado em Educação Universidade Federal de Goiás. (Texto informado pelo autor)

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Published

2017-08-08

How to Cite

Silva, C. C., & Alves, M. de L. (2017). Labor and education in neoliberal political contexts:: pleasure and pain in school daily life. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 4(3), 52–59. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n3p52

Issue

Section

Artigos