"Whatsapp": instant messenger and call voice in smartphones to device ubiquitous communication of managers of EAD UFT/UAB in vegetation tocantinense.

Authors

  • José Damião Rocha UFT
  • Isabel Auler Pereira Universidade Federal do Tocantins
  • Valtuir Soares Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n2p185

Abstract

ABSTRACT

The paper addresses the multiplatform app "WhatsApp Messenger" and their use of online instant messaging and voice calls to smartphones. In Distance Education, Federal University of Federal University of Tocantins (UFT), this application has been used as a communication mobility strategic mobile since the management of courses and programs offered in 16 classroom support poles are located Board headquarters of large distances Educational Technology (DTE) that manages the undergraduate courses in distance education through the System Open University of Brazil (UAB). The UFT through its Board of distance education has 5 undergraduate courses with an enrollment of 1,273 students divided into 52 classes. The implementation of online communication group of distance education managers in the App WhatsApp and its interface with teachers, poles coordinators, directors of the campuses has made communication and managers DL ubiquitous. A redefinition of communicating characterized by the multidimensionality of the indivisible space of your hypermobility, that is, their physical mobility expanded by mobile devices, as in the case of WhatsApp. Its theoretical approach results from studies and research in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE/UFT.

Keywords: IM Application; Ubiquitous communication; Distance education and digital culture; Mobility.

Author Biography

José Damião Rocha, UFT

Doutor em educação pela UFBA. Mestre em Educação pela UFG. Docente do PPGE/UFT. Líder e pesquisador da área de Currículo.

References

BAUMAN, Zygmunt. Dentro e fora da caixa de ferramentas da sociabilidade. In: Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 2004

BEIGUELMAN, Giselle. Entre hiatos e intervalos (a estética da transmissão no âmbito da cultura da mobilidade). In: ARAUJO, Denize Correa. (Org.). Imagem (ir)realidade: comunicação e cibermídia. Porto Alegre: Sulina, 2006.

BRET, Michel. COUCHOT, Edmond e TRAMUS, Marie-Hélène. A segunda interatividade. Em direção a novas práticas artísticas. Tradução de Gilse Boscato Muratore e Diana Domingues. In: DOMINGUES, Diana. Arte e vida no século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2003.

CARMO, Paulo Sérgio do. Sociologia e sociedade pós-industrial. São Paulo, SP: Paulus, 2007. GOMEZ, Maragarita Victoria. Educação em rede: uma visão emancipadora. São Paulo, SP: Cortez e IPF, 2004.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LEMOS, André. Cibercultura e mobilidade: a era da conexão. Texto digital. In: Razón y Palabra. Revista Eletrônica Nº 41, outubro-novembro, 2004, www.razonypalabra.org.mx. Consulta realizada em maio de 2007.
RAMAL, Andrea Cecilia. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo, SP: Paulus, 2013

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo, SP: Paulus, 2007.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil do leitor imersivo. São Paulo, SP: Paulus, 2004.

SILVA, Adriana de Souza e. Do ciber ao híbrido: tecnologias móveis como interfaces de espaços híbridos. In: ARAUJO, Denize Correa. (Org.). Imagem (ir)realidade: comunicação e cibermídia. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Published

2017-05-31

How to Cite

Rocha, J. D., Pereira, I. A., & Soares, V. (2017). "Whatsapp": instant messenger and call voice in smartphones to device ubiquitous communication of managers of EAD UFT/UAB in vegetation tocantinense. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 4(2), 185–193. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n2p185

Issue

Section

Artigos