Teacher Training in Contemporaneity: reflective considerations in university context

Authors

  • Maria José de Pinho Universidade Federal do Tocantins
  • Juliane Gomes de Sousa Universidade Federal do Tocantins
  • Tatiane da Costa Barros Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2016v3n2p43

Keywords:

University, Teacher training, Contemporaneity

Abstract

ABSTRACT

This article is the result of discussions held in the Pedagogy course of GT during the II Forum of Undergraduate the Federal University of Tocantins, with the theme "The new curriculum challenges: the training of teachers in discussion." The text aims to bring to light some reflections on the role of the university in the training of teachers facing new challenges for higher education. The procedure adopted for the purpose of reaching walks the qualitative approach and bibliographic. In the midst of the submitted surveys and questions, we sought to provoke reflections to contribute to discussions about the role of the University in the context of current changes. Thus, it is evident that the role of the University in teacher education in the knowledge society, should be heading to intense transformations, which directs for vigilance as its mission, in this era that requires training increasingly consistent with the new demands from the social context.

Keywords: University. Teacher training. Contemporaneity

Author Biographies

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). É professora Associado e atualmente é Bolsista Produtividade do CNPq categoria 2. Professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura. Também é professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação a partir de 2012

Juliane Gomes de Sousa, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (2015). Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Tocantins – PPGE – UFT

Tatiane da Costa Barros, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins. Pós-graduada em Educação Rural pela U. F T. Membro da Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC. Mestranda em Educação pela U.F.T

References

BARRETO; Sidirley de Jesus; HERMIDA, Jorge Fernando Aveiro; SOUSA, Clóvis Arlindo de. A criatividade como suporte da aprendizagem no ensino superior do século XXI. In: ZWIEREWICZ, Marlene (coord.). Criatividade e inovação no ensino superior. Blumenau, SC: Nova Letra, 2013, p. 83 – 100.

BRASIL. Resolução Nº 2, DE 1º DE JULHO DE 2015. (Define as Diretrizes Curriculares para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada). Brasília, MEC/CNE, 2015.

CATÁLOGO DE CURSOS DA UFT. Palmas, 2015. Disponível em: http://ww1.uft.edu.br/index.php/ensino/graduacao/catalogo-de-cursos. Acesso em: 15/03/2016.

DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir. Brasília: Cortez, 2012.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 1999.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a
incerteza. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. Cadernos de Pedagogia Universitária. 2009. Disponível em: www.prpg.usp.br/prpg/attachments/article/640/caderno_11_PAE.pdf. Acesso: 05 out. de 2016.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2002.

NÓVOA. A. Formação de Professores e profissão docente. In A. Nóvoa (coord.) (1997). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 3 ed. 1997.

________. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote. Instituto de Inovação Educacional, 1992.

________. Formação de Professores e Qualidade do Ensino. Revista Aprendizagem: a revista da prática pedagógica. v.1, n.2, set/out, 2007.

PEREIRA, Fabíola Andrade; PINHO, Maria José de. Política de formação docente do curso de Pedagogia- PARFOR: construindo novas possibilidades. In: NETO; Armindo Quillici Neto; SILVA, Fernanda Duarte Araújo; SOUZA, Vilma Aparecida (orgs.). Formação de professores: perspectivas e contradições. Uberlândia: Composer, 2015.

PIMENTA, Selma Garrido. ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.


SANTOS, Boaventura de Souza. A universidade do Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória. São Paulo: Cortez, 2004.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Editora Artmed, 2004.

Published

2016-11-23

How to Cite

de Pinho, M. J., de Sousa, J. G., & Barros, T. da C. (2016). Teacher Training in Contemporaneity: reflective considerations in university context. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 3(2), 43–50. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2016v3n2p43

Issue

Section

Artigos