CHOREOGRAPHIC COMPOSITION AT SCHOOL: A LITERATURE REVIEW

UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA

Authors

  • Iasmym Sandes da Silva Graduanda em Educação Física na Universidade Federal do Tocantins (UFT), bolsista Pibic/CNPq. https://orcid.org/0009-0003-3570-4219
  • Layon Christian Lima de Brito Graduando em Educação Física na Universidade Federal do Tocantins (UFT), bolsista Pibic/FAPT https://orcid.org/0009-0003-5203-2186
  • Diego Ebling do Nascimento Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/pibic_2024_21061

Abstract

The processes of choreographic composition in Basic Education are of great relevance for the aesthetic formation of students, however, it is a topic little addressed in teacher training and qualification courses. This article aims to carry out a bibliographic review - in articles, dissertations and theses -, which are related to productions in choreographic composition in the school context. Through the works studied, we intend to understand the conceptions, methods and techniques of choreographic composition that were carried out in the classroom. Methodologically, an integrative review was used, with articles published between 2013 and 2023, the search for articles was used through the keywords "Choreographic Composition", "Choreography" and "Creation in Dance" two databases: Scientific Electronic Library Online (SCIELO) and Google Scholar; The dissertations and theses were collected with the same keywords in three databases: Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Scholar and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Three articles, three dissertations and three theses were found, totaling nine analyzed works. The research intended to understand dance practices in the classroom, considering the significant challenges of developing artistic-pedagogical actions, highlighting how choreographic composition is being worked on in schools, contributing to the choreographic ways of doing things of Basic Education teachers..

Author Biography

Diego Ebling do Nascimento, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul/RS (UNISC). Graduado em Dança: Licenciatura pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Licenciado e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).É professor-artista-pesquisador no curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Tocantins (UFT), onde também atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Saúde (PPGECS) e no Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF).  É pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Práticas Corporais (NEPPRaC - UFT) onde atua em projetos de ensino, pesquisa e extensão voltados à formação de professores de Educação Física e professores e artistas da Dança. Tem experiência com estudos na área de Arte-Educação com ênfase em Dança e Consciência Corporal.

Published

2025-04-30

How to Cite

Sandes da Silva, I., Lima de Brito, L. C., & do Nascimento, D. E. (2025). CHOREOGRAPHIC COMPOSITION AT SCHOOL: A LITERATURE REVIEW: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 12(1), 1–21. https://doi.org/10.20873/pibic_2024_21061