THE USE OF ANREQUIM AS A DIGITAL LEARNING OBJECT IN CHEMISTRY TEACHING

Authors

  • Mêirior Luís Torres Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Toni Amorim de Oliveira Universidade do Estado de Mato Grosso https://orcid.org/0000-0003-0250-6147
  • Sumária Sousa e Silva Universidade do Estado de Mato Grosso
  • João Milani Júnior Universidade do Estado de Mato Grosso
  • José Wilson Pires Carvalho Universidade do Estado de Mato Grosso https://orcid.org/0000-0002-5969-5105

DOI:

https://doi.org/10.20873/2025_jul_20472

Abstract

Chemistry subjects are often considered difficult and complex to be learned by students, as well as to be taught by teachers and sometimes attributed to the traditional approach, making it difficult for students to establish a relationship with everyday life. Considering and experiencing the expansion of digital technologies, this study aimed to evaluate AnReQuim, as a digital learning object (ODA), focusing on technical and pedagogical aspects, in a teaching situation in the Chemistry discipline in high school. The research is qualitative, and used the teaching experiment method and for data production, a questionnaire, conversation circle and observations were used. Data were analyzed using the inductive interpretive method. The results show that AnReQuim has the potential to be used as an ODA, as it is interactive, usable, offers visualization of chemical phenomena, provides autonomy of thought and motivates the exploration of the functions offered, according to the students' conceptions. Therefore, AnReQuim had potential to be used in teaching, as it is easy to use, interactive and attracts students' attention.

Author Biographies

Mêirior Luís Torres , Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduação em Química. Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade do Estado de Mato Grosso.

Toni Amorim de Oliveira, Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduação em Tecnologia Em Processamento de Dados e Doutorado em Engenharia Elétrica, Universidade do Estado de Mato Grosso.

Sumária Sousa e Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso

Licenciatura Plena em Química, Doutora em Ciências, Universidade do Estado de Mato Grosso

João Milani Júnior, Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduação em Ciência da computação, Mestrado em Pós Graduação stricto sensu: em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade do Estado de Mato Grosso.

Published

2025-07-17

How to Cite

Torres , M. L., Oliveira, T. A. de, Silva, S. S. e, Milani Júnior, J., & Carvalho, J. W. P. (2025). THE USE OF ANREQUIM AS A DIGITAL LEARNING OBJECT IN CHEMISTRY TEACHING. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 12(4), 1–19. https://doi.org/10.20873/2025_jul_20472