THE CIRCULATION OF THE GERMAN CULTURAL PRACTICES IN BRAZIL

DIDACTIC-PEDAGOGICAL PRESCRIPTIONS IN THE REVISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA (1932-1948)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2025_abr_19391

Abstract

This article analyzes the didactic-pedagogical prescriptions for teaching Physical Education, based on the German Gymnastics Method, circulated in the Revista de Educação Física (1932-1948). It uses the theoretical-methodological assumptions of the indicial paradigm and critical-documentary analysis. The results indicate that the authors published prescriptions for teaching games and gymnastics in a context where networks of approach and collaboration between Brazil and Germany were sought, materializing in the printed publication through the participation of Brazilian authors in training courses in that country. The findings point to negotiations that took place within the journal regarding the methods that would guide the teaching of Physical Education in Brazilian schools.

Author Biographies

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Pesquisador Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Professor Titular aposentado da Universidade Federal do Espírito Santo com atuação na graduação (licenciatura e bacharelado), mestrado e doutorado na área de Educação Física.

Juliana Martins Cassani, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-Doutora, Doutora e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professora dos Programas de Pós-Graduação em: Educação Física (Mestrado e Doutorado) e Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Published

2025-04-26

How to Cite

Oliveira Rodrigues de Carvalho, L., Ferreira Neto, A., & Martins Cassani, J. (2025). THE CIRCULATION OF THE GERMAN CULTURAL PRACTICES IN BRAZIL: DIDACTIC-PEDAGOGICAL PRESCRIPTIONS IN THE REVISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA (1932-1948). DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 12(3), 1–22. https://doi.org/10.20873/2025_abr_19391

Most read articles by the same author(s)