SCIENTIOMETRIC ANALYSIS OF ACADEMIC PRODUCTS ON INTERDISCIPLINARITY IN MATHEMATICS TEACHING IN OUR EARLY YEARS
DOI:
https://doi.org/10.20873/saberesemcirculacao11Abstract
The study, through scientometric research, with a qualitative-quantitative approach, aims to characterize and analyze strictu sensu and lato sensu academic products of research involving mathematics and interdisciplinarity in the initial years of Elementary Education, linked to Basic Education. Therefore, choose the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to search for the data. It constituted the Corpus of Analysis, 17 Academic Products, Compounds for Dissertations and Teeses, in the period between 2012 and 2022. The Scientist Study Revealed a Greater Number of Academic Products selected in the year 2019, which claim a predominant profile made by a public institute, and concentrated in the southern region of the country. It was found that the focus of production is related to four categories: teacher training; teaching methodologies; academic studies or review studies; and endorsement of educational books. The analysis of two 17 works, triggering reflections on the Interdisciplinary work carried out in the initial years, focused on Mathematics Teaching, showed that there is a certain resistance to the development of interdisciplinary work, leading to reflection on how much or what still needs to be done. under study. And, despite the investigations in the Teacher Training category, they have been more present, once again, leading to reflection on the need to rethink and update the teacher training curriculum, which includes more proposals in this regard. The research carried out alerts us to how much this topic still needs to be studied and deserves special attention in teacher training courses.
Downloads
Published
Versions
- 2025-12-19 (2)
- 2025-12-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dra. Andréa Inês Goldschmidt, Maria Rosa Chitolina, Cláudia Maria Costa Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto posterior ao processo editorial.
4. Além disso, o AUTOR é informado e consente com a revista que, portanto, seu artigo pode ser incorporado pela DESAFIOS em bases e sistemas de informação científica existentes (indexadores e bancos de dados atuais) ou a existir no futuro (indexadores e bancos de dados futuros), nas condições definidas por este último em todos os momentos, que envolverá, pelo menos, a possibilidade de que os titulares desses bancos de dados possam executar as seguintes ações sobre o artigo:
a. Reproduzir, transmitir e distribuir o artigo, no todo ou em parte sob qualquer forma ou meio de transmissão eletrônica existente ou desenvolvida no futuro, incluindo a transmissão eletrônica para fins de pesquisa, visualização e impressão;
b. Reproduzir e distribuir, no todo ou em parte, o artigo na impressão.
c. Capacidade de traduzir certas partes do artigo.
d. Extrair figuras, tabelas, ilustrações e outros objetos gráficos e capturar metadados, legendas e artigo relacionado para fins de pesquisa, visualização e impressão.
e. Transmissão, distribuição e reprodução por agentes ou autorizada pelos proprietários de distribuidoras de bases de dados.
f. A preparação de citações bibliográficas, sumários e índices e referências de captura relacionados de partes selecionadas do artigo.
g. Digitalizar e / ou armazenar imagens e texto de artigo eletrônico.
