EXPANDINDO O ESCOPO DA INOVAÇÃO PEDAGÓGICA COM SIMULAÇÕES EM RELAÇÕES INTERNACIONAIS

a extensão universitária na educação básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/piip_17410

Abstract

Simulations of International Organizations are an important tool for active teaching and learning in International Relations. The Pedagogical Innovation Project (PIP) Simulations in International Relations (SimulaRI), from the Federal University of Tocantins (UFT), developed in 2022 an experience with higher education students from UFT and the Federal Institute of Tocantins (IFTO), but also with the IFTO high school, through its inclusion in the Geography subject in the third year of high school on the Campus of Porto Nacional. The simulations took place during the functioning of the Economic and Social Council (ECOSOC). To measure the application of the active teaching and learning methodology, questionnaires (debriefings) were carried out, and the follow-up of the results revealed the highly positive impact of the active tool on the learning process of the responding students. Complementarily, the results showed that in addition to being a tool to develop extension activities that increase the dissemination of the course in the region, the project also serves to retain the student community in the course.

Author Biographies

Italo Beltrão Sposito , Universidade Federal do Tocantins

Professor do Bacharelado de Relações Internacionais, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, TO, Brasil.

Ludimilla Coelho dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Mestrado em Letras, Porto Nacional, Tocantins, Brasil.

Ana Sofia Guimarães Menezes, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Carla Ramos Corado, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Mayna Gabriella da Costa Kavalerski, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Sâmia Regina Pereira Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Maria de Fátima Nascimento Rodrigues Leite, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Ramon Pereira Lima, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Wellyda de Araújo Vieira, Universidade Federal do Tocantins

Universidade Federal do Tocantins, Bacharelado de Relações Internacionais, Porto Nacional,
Tocantins, Brasil.

Published

2024-03-30

How to Cite

de Almeida Freitas Lacerda, J. M., Beltrão Sposito , I., Coelho dos Santos, L., Guimarães Menezes, A. S., Ramos Corado, C., da Costa Kavalerski, M. G., … de Araújo Vieira, W. (2024). EXPANDINDO O ESCOPO DA INOVAÇÃO PEDAGÓGICA COM SIMULAÇÕES EM RELAÇÕES INTERNACIONAIS: a extensão universitária na educação básica. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 11(2). https://doi.org/10.20873/piip_17410