EXPERIENCE AND METHOD

TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION PROJECT OF THE UFT PHILOSOPHY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/piip_16991

Abstract

This work aimed to guide the reality of Philosophy students at the Federal University of Tocantins - UFT within the concepts of experience and methodology. The proposed issue arises from the need to develop actions aimed at providing pedagogical and technological support to the course in question based on the guidelines of the Institutional Program for Pedagogical Innovation (PIIP). From this institutional point of view, a nucleus was approved and created to promote research, teaching and extensionist interventions, namely: the Pedagogical Innovation Project of Philosophy (PIP FILO), which constitutes a pedagogical support center for the Philosophy. The methodology employed has two dimensions: one qualitative and bibliographical; and the other of a more extensionist nature in which the project is inserted in reality, seeking to improve it. In the case of this dimension of the research, the thinking of  Benjamin (1987), Larossa (2022), Umberto Eco (2002), Spinoza (2008), among others, was used. Regarding the extensionist methodology, an opinion poll from the Academic Center of Philosophy was used to think about which actions should be developed in the course. Thus, it was noticed that one of the major problems of Philosophy students at UFT was facing academic writing issues. From this, lectures, workshops and the production of didactic material were held to help students in this sensitive area in their training.

Author Biographies

Leandro Ferreira da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos (UFT/ESMAT), Especialização em educação pela Faculdade Educacional da Lapa e Especialização em Gestão e Auditoria na Administração Pública pela Faculdade ITOP. Graduado em Direito e Administração pela Universidade Federal do Tocantins, . É Analista Administrativo no Ministério Público do Tocantins tendo atuado como Diretor Administrativo e Coordenador de Patrimônio. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública e em docência no ensino técnico e tecnológico. Áreas de interesse gestão pública, excelência no serviço público, planejamento estratégico na administração pública, cidadania, direitos humanos.

Ana Cláudia Batista Cardoso, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda em Comunicação e Sociedade pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação e Sociedade da Universidade Federal do Tocantins. PPGCOM-UFT Especialista em Direito Público com ênfase em Constitucional, Administrativo e Tributário. Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Tocantins (2016) Graduada em Direito pela Faculdade Serra do Carmo (2016). . Atualmente é Servidora Federal atuando como assistente administrativo da Universidade Federal do Tocantins.

Abraão Mittelstad Souza, Universidade Federal do Tocantins

Foi monitor de Inovação Pedagógica do curso de Filosofia e agora é professor residente do Programa de Residência Pedagógica.

Published

2024-03-30

How to Cite

Soares das Chagas, J., Ferreira da Silva, L., Batista Cardoso, A. C., & Mittelstad Souza, A. (2024). EXPERIENCE AND METHOD: TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION PROJECT OF THE UFT PHILOSOPHY COURSE. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 11(2). https://doi.org/10.20873/piip_16991