O USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS PARA A LINGUAGEM ESCRITA: REVISÃO DA PRODUÇÃO ACADÊMICA NAS REVISTAS BRASILEIRAS DE FONOAUDIOLOGIA

Authors

  • Manoela Gonçalves Noronha UFSC
  • Lais Donida UFSC
  • Ana Paula Santana UFSC

DOI:

https://doi.org/10.20873/uftv9-11975

Abstract

With the modifications in the practices of reading, writing, and orality/signaling in society from the Digital Technologies of Information and Communication (TDIC), the aim is to investigate research involving the use of TDIC and Written Language in Speech Therapy from a bibliographic review exploratory nature in the bases of journals in the field of Speech Therapy. 37 articles published between 2005 and 2020 were found. Of these, only six were directly related to the use of technological resources for evaluation and/or intervention in the area of Written Language. It is concluded that the literacy practices are still little recognized and contemplated in academic productions in the field of Speech Therapy related to Written Language, evidencing a research gap focused on TDIC.

Author Biographies

Manoela Gonçalves Noronha, UFSC

Fonoaudióloga. Graduada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Lais Donida, UFSC

Fonoaudióloga. Mestre e doutoranda em Linguística (UFSC). Especialista em Educação Inclusiva (UDESC). Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Ana Paula Santana, UFSC

Fonoaudióloga. Mestre e Doutora em Linguística. Docente do Curso de Fonoaudiologia e da Pós-Graduação em Linguística  (UFSC). Departamento de Fonoaudiologia. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Published

2022-05-02

How to Cite

Gonçalves Noronha, M., Donida, L., & Santana, A. P. (2022). O USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS PARA A LINGUAGEM ESCRITA: REVISÃO DA PRODUÇÃO ACADÊMICA NAS REVISTAS BRASILEIRAS DE FONOAUDIOLOGIA. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 9(1), 129–141. https://doi.org/10.20873/uftv9-11975

Issue

Section

Artigos