PRODUCTION OF NATURAL REPELLENT AGAINST THE AEDES AEGYPTI
PEDAGOGICAL INTERVENTION IN YOUTH AND ADULT EDUCATION AND HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.20873/2024_EEQ_2Abstract
Dengue, Zika, Chikungunya and yellow fever, transmitted by Aedes aegypti, require effective vector control and prevention of their bites, especially in tropical and subtropical regions. This study presents intervention projects carried out in state schools in the municipality of Porto Nacional, Tocantins, the Marechal Arthur Costa e Silva School and the Angélica Aranha School, with the objective of training students in the 1st year of Youth and Adult Education (EJA) and High School, respectively, to produce natural repellents as a preventive measure against dengue. The methodology involved bibliographic research theoretical and practical classes, with the application of an active method through quizzes and semi-structured questionnaires applied to the participating students. In the practical stage, the students produced repellents using accessible ingredients such as citronella, clove and lavender, combined with almond or mineral oils as fixatives. The learning assessment results indicated that the students demonstrated a good understanding of dengue, with 100% identifying the vector and 80% the diagnostic method. Still, there were gaps in transmission modes and effects of repellents. Furthermore, high acceptance of the activity was observed, especially in high school, with an 80% satisfaction rate, and 50% of the students expressed interest in continuing to use the repellents produced in their homes. In the case of EJA, active participation was observed in the practical class, demonstrating interest in the activity and good retention of practical and theoretical content. It is therefore concluded that the intervention projects were successful educational tools since the students were trained, encouraging the adoption of sustainable measures to combat A. aegypti and prevent dengue and other arboviruses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tayanne Cristina Fernandes Lustosa, Andreia Arruda Santos, Camila Traesel Schreiner, Claudia Cristina Auler do Amaral Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto posterior ao processo editorial.
4. Além disso, o AUTOR é informado e consente com a revista que, portanto, seu artigo pode ser incorporado pela DESAFIOS em bases e sistemas de informação científica existentes (indexadores e bancos de dados atuais) ou a existir no futuro (indexadores e bancos de dados futuros), nas condições definidas por este último em todos os momentos, que envolverá, pelo menos, a possibilidade de que os titulares desses bancos de dados possam executar as seguintes ações sobre o artigo:
a. Reproduzir, transmitir e distribuir o artigo, no todo ou em parte sob qualquer forma ou meio de transmissão eletrônica existente ou desenvolvida no futuro, incluindo a transmissão eletrônica para fins de pesquisa, visualização e impressão;
b. Reproduzir e distribuir, no todo ou em parte, o artigo na impressão.
c. Capacidade de traduzir certas partes do artigo.
d. Extrair figuras, tabelas, ilustrações e outros objetos gráficos e capturar metadados, legendas e artigo relacionado para fins de pesquisa, visualização e impressão.
e. Transmissão, distribuição e reprodução por agentes ou autorizada pelos proprietários de distribuidoras de bases de dados.
f. A preparação de citações bibliográficas, sumários e índices e referências de captura relacionados de partes selecionadas do artigo.
g. Digitalizar e / ou armazenar imagens e texto de artigo eletrônico.
