TRAVESTI, BICHA E VIADO
O PROCESSO DE RESSIGNIFICAÇÃO DA PALAVRA NA PERSPECTIVA DE BAKHTIN COMO FORMA DE EMPODERAMENTO NAS REDES SOCIAIS
DOI:
https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20036Keywords:
Bakhtin Circle, LGBTQIAPN+ community, resignification, social networks, discourseAbstract
Social networks and the internet have enabled minority groups to meet, empower themselves, and create spaces for speech and expression. In this work, we address the concepts of word, context, resignification, and dialogicity to clarify the process of transforming the meanings of LGBTphobic expressions into symbols of pride and resistance. In the analysis, we highlight publications from social networks and advertising where one can observe the empowerment process of these groups through the dispute over the meaning of signs in the language, on one hand defending the sign as oppression and on the other valuing it as a symbol of struggle.
References
ALVES, Rafael Vitória; ROMUALDO, Edson Carlos. Os sentidos da expressão “Quem lacra não lucra” em um filme publicitário do Burger King. Letras de hoje, v. 56, n. 3, p. 639-653, 2021.
ARDUINO, Luiz Guilherme de Brito; KOZMA, Eliana Vianna Brito. RESSIGNIFICANDO DISCURSOS. Revista DisSoL-Discurso, Sociedade E Linguagem, n. 13, p. 69-81, 2021.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
CARVALHO, Sérgio Resende. Os múltiplos sentidos da categoria" empowerment" no projeto de Promoção à Saúde. Cadernos de Saúde Pública, v. 20, p. 1088-1095, 2004.
COSTA, Diego Lacerda. Dos guetos e das bichas: o lugar do sujeito e da história no discurso sobre a homossexualidade. Leitura, n. 69, p. 133-146, 2021.
DIAS, Marcio Monteiro et al. Pink money e comunicação: análise das narrativas publicitárias e das interações em pontos de vendas no consumo LGBTI na cidade de Belém. 2019.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Paz e Terra, 2011.
MEDVIÉDEV, Pavel N. O método formal nos estudos literários [1928]. Introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo E. V. Américo. São Paulo: Contexto, 2012.
MOZDZENSKI, L. P. Outvertising – a publicidade fora do armário: Retóricas do consumo LGBT e Retóricas da publicidade lacração na contemporaneidade. 2019. 311 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da linguagem: Problemas Fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017