OS PROCEDIMENTOS DE SINTAGMATIZAÇÃO NO TEXTO ESCRITO POR UM VIÉS ENUNCIATIVO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/porletras/4

Abstract

Abstract 

This study aims to analyze the syntagmatization procedures in school writing of a candidate who took the National High School Exam (ENEM). For this, we base the research on the reflection proposed by Benveniste (2020; 2023) and Flores (2013) about the enunciation as an individual act of language use and about the way language means both in the semiotic and semantic domain. In the semiotic plane, the linguistic sign is related to the paradigm of language, in the formal and virtual field of associative relations, and the major aspect of this domain is recognition by speakers. In the semantic plane, words are used and combined effectively in discourse, whose main purpose is understanding. The corpus of analysis is composed by a text written on the theme "Challenges for the valorization of traditional communities and peoples in Brazil", produced by a candidate who took the National High School Exam (ENEM) in 2022. The analysis carried out in this work has a qualitative-interpretative, by means of which we seek to discuss how the participant when putting the language in use constructs its syntactic uniqueness from the procedures of syntagmatization in textual production written by an enunciative perspective. The data analysis reveals that the candidate meets the ENEM evaluation criteria, employing the necessary linguistic resources to the syntactic organization of the text. Thus, we understand that for the speaker-writer to appropriate the linguistic resources of writing, it is necessary to mobilize semiotic and semantic mechanisms of speech language for the semantization of writing in the reference construction.

Keywords: Syntagmatization; Enunciation; Written textual production.

Author Biographies

Mônica Reis, UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO/UFRPE

É formada em Letras pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Possui especialização em Linguística Aplicada À Educação pela Faculdade Futura (2021), Pós-Graduação em Produção Textual pela Faculdade Futura (2023) e mestranda em análises linguísticas, textuais, discursivas e enunciativas PROGEL- PROGRAMA DE PÓS-GRADUÇÃO EM ESTUDOS DA LINGUAGEM pela UFRPE . Participa do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Enunciativos e Aplicados da Linguagem (NEAL), vinculado à UFRPE cadastrado no CNPQ e atua na docência da Educação Básica (Ensino Médio) como professora de Língua Portuguesa e Literatura.

José Júnior, Universidade Federal Rural de Pernambuco/UFRPE

É formado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba, onde desenvolveu sua pesquisa de mestrado em Linguística, com ênfase em Aquisição da Linguagem e Linguística da Enunciação. Possui doutorado também em Linguística pela UFPB, com um período sanduíche na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PROGEL-UFRPE). Coordena o Núcleo de Estudos Enunciativos e Aplicados da Linguagem no Diretório de pesquisas do CNPq. No PROGEL, atua na linha de pesquisa 01, investigando questões e características relacionadas à perspectiva enunciativo-discursiva de estudo da linguagem, partindo do princípio de que a língua e a produção de sentidos são afetadas por situações concretas de uso. Atua principalmente nos seguintes temas: enunciação e suas interfaces, constituição subjetiva; interação mãe-bebê; dêixis; indicadores de subjetividade; Benveniste; categoria de pessoa; transtornos de linguagem; enunciação e letrasmentos; letramento acadêmico. Atualmente é Coordenador Geral da UAB na UFRPE.

 

References

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. 5 ed. Trad. Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas, SP: Pontes, 1991.

____________., Problemas de linguística geral II. 2ª ed. Trad. Eduardo Guimarães et al. Campinas, SP: Pontes, 1989.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A Redação do Enem 2023: cartilha do participante. Brasília, 2023.

FLORES, Valdir do Nascimento. Introdução à teoria enunciativa de Benveniste. 1ª ed., São Paulo: Parábola, 2013.

MELLO, Vera Helena Dentee de. A sintagmatização-semantização: uma proposta de análise de texto. Tese (Doutorado em Letras) − Instituto de Letras, UFRGS, Porto Alegre, 2012.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. 17. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

Published

2025-03-01

How to Cite

Reis, M., & Júnior, J. (2025). OS PROCEDIMENTOS DE SINTAGMATIZAÇÃO NO TEXTO ESCRITO POR UM VIÉS ENUNCIATIVO. Porto Das Letras, 11(1), 34–56. https://doi.org/10.20873/porletras/4