GOOGLE SITES: LETRAMENTO E MULTILETRAMENTO NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24.sl.19

Abstract

Abstract: The objective of writing this article is to develop a study on the use of Google Sites from the perspective of the idea of ​​digital literacy and multiliteracies in the context of basic education. To this end, the structure of the article will be as follows: The importance and use of the Google Sites tool in the context of basic education; Integration of multiple languages: possibilities in basic education and concepts and perspectives of digital literacy and multiliteracy. It is understood that the study of technology in the school and/or educational context is necessary to have a contemporary look at the subject, since the “digital age” has been part of the development of teacher praxis in the classroom, transforming thus, the relationship between teacher and student. Furthermore, the article aims to investigate issues about literacy and multiliteracy through the use of Google Sites and understand what possibilities and benefits exist from technological use in the context of basic education.

 

Keywords: Google Sites; Literacy; Multiliteracy; Basic Education.

References

ALENCAR, Lidiane das Graças Bernardo; CAPUCHINHO, Adriana Carvalho. Novos letramentos no ensino de línguas na era digital [ou New Literacies in Language Teaching in the Digital Age]. Universidade Federal do Tocantins – UFT; Instituto Federal do Tocantins – IFTO, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/article/download Acesso em: 13 mai. 2024.

BARROS, Aline Fabiana de. O uso das tecnologias na educação como ferramenta de aprendizado. 2013. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_o_uso_da_tecnologia_como_ferramenta_aprendizado_1.pdf Acesso em: 15 set. 2024.

Barton, David. Literacy: An Introduction to the Ecology of Written Language. Oxford: Blackwell Publishers, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 27 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 03 nov. 2024.

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021. Disponível em:https://www.led.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/275/2021/10/Uma-pedagogia-dos-multiletramentos.pdf. Acesso em: 10 mar. 2024.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routledge, 2000.

COSCARELLI, Carla Viana. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In.: KERSCH, Dorotea Frank. COSCARELLI, Carla Viana. CANI, Josiane Brunetti. (Orgs). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem . Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p-p 15-47.

ECO, Umberto. Os Limites da Interpretação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2015, p. 15.

FERREIRA, M. J. M. A. Novas tecnologias na sala de aula. 2014. 121 páginas. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares). Universidade Estadual da Paraíba.

Freire, Paulo. Extensão ou Comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://fasam.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/Extensao-ou-Comunicacao-1.pdf. Acesso em: 7 jul. 2024 https://doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n1p102. Acesso em: 04 jun. 2024.

FREITAS, Fabiana Martins de; RODRIGUES, Jacinta Antônia Duarte Ribeiro. Letramento digital, multimodalidade e multiletramentos: desafios e caminhos possíveis para a educação. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 304-323, maio/ago. 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20940 Acesso em: 28 set. 2024.

Kleiman, S. (1995). Letramento e práticas de leitura e escrita. São Paulo: Editora Ática. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242. Acesso em: 03 ago. 2024.

KRESS, Gunther. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge, 2010.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: everyday practices and classroom learning. 2. ed. Glasgow and London: Open University Press, 2006. p. 7-62.

MATTOS, A. M. A. Novos letramentos: perspectivas atuais para o ensino de língua estrangeira. Signum: Estudos da Linguagem, v. 17, n. 1, p. 102-129, 2014.

Monte Mór, Walkyria. Letramento e práticas sociais de leitura e escrita. São Paulo: Cortez, 2000.

MONTE MÓR, Walkyria. Letramento e Multiletramento: Conceitos e Implicações para o Ensino. In: Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 121-132, 2007.

MOTA, Albert Cristian Dutra da; SILVA, Andreia Turolo da. O uso do google sites como portfólio digital: proposta didática na aprendizagem de língua estrangeira. 2023. Disponível em: TRABALHO_COM_IDENT_EV190_MD1_ID5425_TB1355_06092023001533.pdf. Acesso em: 03 nov. 2023.

OLIVEIRA, Shirlene Bemfica de; ANDRADE SÓL, Vanderlice dos Santos. (Org.). Multiletramentos no Ensino de Inglês: Experiências da Escola Regular Contemporânea. Ouro Preto: Instituto Federal de Minas Gerais, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/34294744/MULTILETRAMENTOS_NO_ENSINO_DE_INGLES_Experiencias_da_escola_regular_contemporanea. Acesso em: 07 ago. 2024.

ROJO, R. H. R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola: como vivenciar o currículo. São Paulo: Parábola, 2012.

SCHMIDT, Maria Cristina Cezimbra; NOAL, Eronita Ana Cantarelli. O uso do Site do Google na Educação. 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/17348 Acesso em: 28 set. 2024.

SILVA, Obdália Santana Ferraz; ANECLETO, Úrsula Cunha; SANTOS, Sirlaine Pereira Nascimento dos. Educação, formação docente e multiletramentos: articulando projetos de pesquisa-formação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 47, 2021.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

WALSH, James P. and UNGSON, Gerardo Rivera. The Academy of Management Review. Vol 16, Nº 1 (Jan 1991), pp. 57-91.

Published

2025-01-06

How to Cite

Marcolino da Silva, M. da G., Feitosa Aguiar, M. S., & Aires, P. R. (2025). GOOGLE SITES: LETRAMENTO E MULTILETRAMENTO NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Porto Das Letras, 10(Especial), 1–22. https://doi.org/10.20873.24.sl.19