O OLHAR ENQUANTO GESTO-SENTIDO PARA A ANÁLISE DE DISCURSO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/porletras/3

Keywords:

Linguagem; Olhar; Gesto-sentido; Análise de Discurso.

Abstract

This research considers the concept of Gesture-sense, as a point of intersection between the body and discourse as a discursive memory, involved by the conditions of production, that is, by the conjuncture, socio-historical processes that move through memory of saying, taking the look (gaze) and its drifts as the object of research. In order to understand the discursive movements produced by/in the look, this work uses different excerpts – significant materialities – in the composition of the corpus of analysis, such as articles, images and discursive formulations. Thus, to analyze such excerpts, the French Discourse Analysis method was used, with a pecheutian and orlandian bias, thus enabling destabilizations around the effects of evidence on the possible meanings of the gesture-sense of looking, taking into account the notion proposed by AD that the subject is also constituted by the unconscious – ideological formations, which constantly suffers the effects of this constitution in discursive production. In this way, it became possible to discursively understand the look and interpret its possible meanings produced in different production conditions, observing the discursive memory functioning from different utterances. In this context, Thus, it was observed how the drifts are produced from the possible meanings of the look, engendering everything from a simple anatomical action of moving the facial muscles, to countless possible regionalizations of sayings – discursive formations – of/about the look.

Author Biographies

Diego Henrique Pereira, Univás

Pós-doutor em Educação. Doutor e Mestre em Ciências da Linguagem filiado a linha de pesquisa em Análise de Discurso. Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade da Universidade do Vale do Sapucaí - Univás. Coordenador do grupo de Estudos/ Pesquisa LEduDi - Linguagem, Educação e suas discursividades.

Kawan Gabriel Fernandes, Universidade do Vale do Sapucaí - Univás

Acadêmico do curso de Letras da Universidade do Sapucaí - Univás. 

References

BOLSANELLO, M. A. Darwinismo social, eugenia e racismo “científico”: sua repercussão na sociedade e na educação brasileira. Curitiba: Educ. Rev. n. 12, p. 153-165, 1996.

CARROZA, G. & SANTOS, M. Da repetição ao deslocamento: uma análise do funcionamento dos memes. In: FERREIRA, A. & MARTINS, R. (Orgs.) Linguagem e tecnologia. Campinas: Editora RG, 2012.

CHAUI, M. Janela da alma, espelho do mundo. In: NOVAES, Adauto (Org). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

FRANÇA, M. A. L. O corpo como lugar de produção de sentidos: uma análise discursiva. Caletroscópio. Vol. 8, N. 2, p. 181-197, 2020.

FRAZÃO, D. Biografia de Adele. Ebiografia, 2023. Disponível em: https://www.ebiografia.com/adele/. Acesso em: 27 de fevereiro de 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FURTADO, D. B. O olho, o olhar e o mau-olhado. Reverso, Belo Horizonte, Vol. 38, N. 71, p. 91-98, jun. 2016.

FURTADO, T. Faixa a Faixa: Adele chega em '25' cheia de bagagem e nostalgia. Revista Quem, 2015. Disponível em: https://revistaquem.globo.com/Popquem/noticia/2015/12/faixa-faixa-adele-chega-em-25-cheia-de-bagagem-e-nostalgia.html. Acesso em: 27 de fevereiro de 2024.

GOOGLE, Imagens. Disponível em: https://www.amazon.com.br/BMG-BRASIL-LTDA-ADELE-25/dp/B016WW10SA. Acesso em: 15 de janeiro de 2024.

GOOGLE, Imagens. Disponível em: https://br.pinterest.com/pin/657666351817532800/. Acesso em: 15 de janeiro de 2024.

JÚNIOR, F. C. V. L. O olho do mal: a crença do mau-olhado no imaginário social da cidade de Imperatriz (MA). Revista Espaço Acadêmico. Vol. 10, N. 113, p. 102-111, 2010.

MASSCHELEIN, J. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educ. Real. [online]. 2008, vol.33, n.01, pp.35-47.

NOGUEIRA, I. B. Significações do corpo negro. São Paulo: Universidade de São Paulo (USP), 1998.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 3. ed. Campinas: Pontes, 2001.

ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

ORLANDI, E. P. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. 4. ed. Campinas: Pontes, 2012.

ORLANDI, E P. Forma sujeito histórica e sujeito de direito: as bases da sociedade capitalista e os gestos de interpretação. Rua. Vol. 28, N. 2, p. 377-389, 2022.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução: Eni Puccinelli Orlandi. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

PÊCHEUX, M. Por uma Análise Automática do Discurso. In: GADET, F. e HAK, T. Campinas-SP: Editora da UNICAMP, 2014.

PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Tradução: José Horta Nunes. 4. ed. Campinas: Pontes, 2015.

PEREIRA, D. H. (Só)Riso? O sorriso como discurso: pelo movimento do Gesto-Sentido. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.

PEREIRA, L. J. S. B. O mau-olhado na cultura popular. Livros de Atas/Anais do 25° Colóquio da Lusofonia. p. 188-198, 2016.

SALLES, A. C. Discurso e performance. 1. ed. Campinas: Pontes, 2018.

TIPOS de olhares. Psicologia-Online, 2023. Disponível em: https://br.psicologia-online.com/tipos-de-olhares-1425.html. Acesso em: 11 de jan de 2024.

TORRES, T. O fenômeno dos memes. Cienc. Cult. São Paulo. Vol. 68, N. 3, p. 60-61, 2016.

Published

2025-03-01

How to Cite

Pereira, D. H., & Fernandes, K. G. (2025). O OLHAR ENQUANTO GESTO-SENTIDO PARA A ANÁLISE DE DISCURSO. Porto Das Letras, 11(1), 87–109. https://doi.org/10.20873/porletras/3