AS VARIEDADES DO PORTUGUÊS E O PRECONCEITO LINGUÍSTICO EM MOÇAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24.3013

Abstract

The article investigates Tik Tok discourses in Mozambique. The problem is the intolerance towards the varieties of Mozambican Portuguese practiced by Mozambicans “cultivators” of the “cultured norm”, European Portuguese. The research started from the question: do the intolerant speeches regarding the varieties of Mozambican Portuguese result from Linguistic Prejudice? The general objective was to investigate Tik Tok discourses, strictly analyze and discuss them from the perspective of the Mythology of Linguistic Prejudice. The study is based on the principles of Cognitive Linguistics, Functional Linguistics, Use-Centered Functional Linguistics (TOMASELLO, 1998 apud CAVALCANTE; SILVA; OLIVEIRA, 2020) and the Mythology of Linguistic Prejudice (BAGNO, 2007). The research was social, applied, exploratory and qualitative, with a dialectical approach and case study procedure. Data generation techniques were literature review, simple observation and content analysis. The results showed that the speeches stem from social prejudice, intolerance to the variety characteristic of the Northern Region of Mozambique and the influence of language teaching, which obliges the individual to pronounce according to spelling. 

Keywords: Mozambican Portuguese; European Portuguese; Linguistic prejudices; Tik Tok.

Author Biography

Amony da Flora Bonifácio Saulosse, Universidade Rovuma

Nome do autor: Amony da Flora Bonifácio

Apelido: Saulosse

Títulos académicos:

Mestre em Educação / Ensino de Português, pela Universidade Pedagógica de Maputo (2019)

Licenciado em Ensino de Português, pela Universidade Pedagógica de Moçambique (2011)

Bacharel em Ensino de Português, pela Universidade Pedagógica de Moçambique (2009)

Atualmente: doutorando em Linguística pela Universidade Federal de Goiás

Atuação profissional: Docente de Técnica de Expressão em Língua Portuguesa, na Universidade Rovuma; Professor de Língua Portuguesa, na Escola Secundária de Nacala; Instrutor de Metodologia de Ensino de Bilingue e Estrutura das Línguas Bantu, no Instituto de Formação de Professores, EPF/ADPP, Nacala

Instituição de atuação: Universidade Rovuma

e-mail: adfbsaulosse@gmail.com

References

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 49. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

BAMBO, P. A troca de consoantes oclusivas orais no Português de Moçambique por falantes nativos do Emakhuwa. In: DIAS, H. N. & TAELA, I. E. Português Moçambicano I. Maputo: Alcance, 2022. Cap. 1. p. 128-138.

BERGSTRÖM, M. & REIS, N. Prontuário Ortográfico e guia da língua portuguesa. Edição especial. Lisboa: Notícia, 1988.

CAVALCANTE, S. A. S.; SILVA, L. A. & OLIVEIRA, T. L. Funcionalismo linguístico: a língua em uso. In: LIMA, Á. H. V.; SOARES, M. E. & CAVALCANTE, S. A. S. (Org.). Linguística geral: os conceitos que todos precisam conhecer. Vol. 1. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. Cap. 4. p. 103-140.

CUNHA, C. & CINTRA, L. Nova Gramática do Português Contemporâneo. 15. ed. Lisboa: João Sá da Costa, 1999.

DIAS, H. N. A norma padrão e as mudanças linguísticas na língua portuguesa nos Meios de Comunicação de Massas em Moçambique. In: ______. (Org.). Português Moçambicano: estudos e reflexões. Maputo: Imprensa Universitária, 2009. cap. 16. p. 404-420.

FELIX, V. H. O que é Tik Tok? In: MOBILON, T.; HIGA, P. & VENTURA, F. Tecnoblog. Brasil, 2020. Disponível em: https://tecnoblog.net/responde/o-que-e-tiktok/. Acessado em 10 de jan. 2023.

FERRÃO, V. Compreender Moçambique. Maputo: DINAME, 2002.

FIRMINO, G. Alguns problemas da normatização do português em Moçambique. Maputo: Limani, 1987.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOENHA, A. Política linguística: Acordo Ortográfico e dilema em Moçambique. DIAS, H. N. & TAELA, I. E. Português Moçambicano II. Maputo: Alcance, 2022. cap. 6. p. 67-74.

GONÇALVES, P. A génese do Português de Moçambique. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2010.

GONÇALVES, P. Situação actual da língua portuguesa em Moçambique. In: Congresso sobre a Situação Actual da Língua Portuguesa no Mundo. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1983. Actas, vol. 1. p. 243-251.

GREENBERG, J. H. Classificação das línguas da África: parte I. In: KI-ZERBO, J. (Org.). História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. Cap. 12. p. 317-336.

GUTHRIE, M. The Classification of the Bantu Languages bound with Bantu Word Division. London: Oxford University Express, 1948.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). IV Recenseamento Geral da População e Habitação. Maputo: INE, 2017.

LUÍS, M. Características de um padrão de Português Moçambicano emergente em contexto escolar. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 2004.

NGUNGA, A. & FAQUIR, O. G. Padronização da ortografia de línguas moçambicanas: relatório do III seminário. Maputo: Centro de Estudos Africanos, 2011.

PEREIRA, I. & MARTÍINS, C. Metodologias de ensino de PL2 à medida dos aprendentes. In: MATEUS, M. H. M. et al. Metodologias e Materiais para o ensino do Português como Língua Não Materna. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009. p. 31-36.

REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Constituição (2004). Constituição da República de Moçambique. 3. ed. Maputo: alcance. Coordenado por Cátia Fernandes.

RAPOSO, E. Algumas observações sobre a noção de língua portuguesa. Boletim de filologia. XXIX. 1984. p. 585-592.

SELINKER, L. Interlanguage. IRAL, v. 10, p. 209-231, 1972.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. rev. act. 5. reimp. São Paulo: Cortez, 2010.

TAELA, I. E. Português Moçambicano: Marcas e tendências. DIAS, H. N. & TAELA, I. E. Português Moçambicano II. Maputo: Alcance, 2022. cap. 1. p. 10-18.

TEXTO EDITORES. Dicionário integral: Língua Portuguesa. 9. ed. Lisboa: Texto, 2008.

TIMBANE, A. A. Preconceito Linguístico em Moçambique. Sexta-feira, 08.03.2013. Disponível em: http://timbane.blogspot.com/2013/03/preconceito-linguistico-em-mocambique.html. Acessado em 06 de jan. 2023.

TIMBANE, A. A. A influência da política linguística nas desigualdades sociais em Moçambique: opressão, exclusão e preconceito linguístico. Conference Paper, 2019. Disponível em: Lusophone_workshop.pdf. Acessado em 07 de jan. 2023.

TIMBANE, A. A. & BERLINCK, R. de A. A Norma-Padrão Europeia e a Mudança Linguística na Escola Moçambicana. Niterói, n. 32, p. 207-227, 1. sem. 2012.

VILELA, M. Léxico e Gramática. Coimbra: Livraria Almedina, 1995.

XAVIER, M. F. & MATEUS, M. H. M. Dicionário de Termos Linguísticos. 1. Vol. Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, 1990.

WEBB, V. Ensino multicultural da língua. In: STROUD, C. & TUZINE, A. (Org.). Uso de línguas africanas no Ensino: problemas e perspectivas. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 1998. Cap. 2. p. 69-88.

Published

2024-12-26

How to Cite

Saulosse, A. da F. B. (2024). AS VARIEDADES DO PORTUGUÊS E O PRECONCEITO LINGUÍSTICO EM MOÇAMBIQUE. Porto Das Letras, 10(4), 216–240. https://doi.org/10.20873.24.3013