Argumentação como instrumento de (trans)formação social

o pensamento crítico para construção da (cons)ciência

Authors

  • Felipe Alves dos Santos Universidade de Taubaté (UNITAU)

Abstract

This article aims to raise reflections, based on projections of social (trans)formation based on argumentation, to promote the construction of the (cons)cience of subjects. This objective answers the generative question that seeks to investigate: “in what way is social(trasn)formation made possible through the argument in favor of the construction of (cons)cience?”. For this, we resort to the theoretical foundation based on Mazzali (2009), Fiorin (2014) and Quast (2016) that address the conceptions of rhetoric, discourse and argumentation, Liberali and Fuga (2012), Liberali (2013), Guzzo and Lima (2018) regarding the development of critical thinking. In addition to anchoring in Marxism and Bakhtinian conceptions of language. It is justified by the perception that the development of creative-collaborative critical thinking is an important possibility for overcoming power discourses, promoting social participation and recognizing that the argumentative process can be an adequate instrument when combined with this conception. As for the methodological nature, it is qualitative and intends to produce a literature review on the proposed topic, whose context was formed from the classes of the (course name) at the (University name’s), in the discipline “(discipline name’s) As a result, it is expected to contribute with how to involve the social (trans)formation, from the argumentation, for the development of the (cons)cience of the necessary and that can also favor practices related to the construction of critical thinking and valuing of social voices to overcome absolute truths and power discourses.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BALDI, Luiz. A. P. de. A categoria ideologia em Marx e a questão da falsa consciência. R. Katál, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 631-640, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/wVGTjr8gbDLb8fNGgWBJcSB/?lang=pt. Acesso em: jun. 2021.

FIORIN, José. L. Argumentação e discurso. Bakhtiniana, n. 9, p. 53-70, jan./jul. 2014.

GUZZO, Guilherme. B.; LIMA, Valderez. M. R. O desenvolvimento do pensamento crítico na educação: uma meta possível? Educação Unisinos, v. 22, n. 4, dez. 2018. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.224.11/60746614. Acesso em: jun. 2021.

LIBERALI, F. Argumentação em contexto escolar. São Paulo: Pontes Editores, 2013.

LIBERALI, Fernanda. C.; FUGA, Valdite. P. Argumentação e formação/gestão de educadores no quadro da Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 8, n. 2, p. 131-151, jul./dez. 2012. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/2919/1986. Acesso em: jun. 2021.

MAZZALI, Gisele. C. Retórica: de Aristóteles a Perelman. Direito e Democracia, v. 10, n. 1, p. 29-40, jan./jun. 2009. Disponível em: https://revistaeletronicardfd.unibrasil.com.br/index.php/rdfd/article/view/158/155. Acesso em: jun. 2021.

PERELMAN, Chaïm. Lógica Jurídica. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

PERELMAN, Chaïm.; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PIRES, Marília. F. C. de. O materialismo histórico-dialético e a educação. Interface, v. 1, n. 1, p. 83-94, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RCh4LmpxDzXrLk6wfR4dmSD/?lang=pt. Acesso em: jun. 2021.

QUAST, K. A natureza dialógica e argumentativa do discurso interior revelada em interações em sala de aula de língua inglesa. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 51, n. 1, p. 136-146, jan./mar. 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/21705/14347. Acesso em: jun. 2021.

Published

2021-12-16

How to Cite

Alves dos Santos, F. (2021). Argumentação como instrumento de (trans)formação social: o pensamento crítico para construção da (cons)ciência. Porto Das Letras, 8(1), 62–75. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/12524