READING AND HUMANIZATION

LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE

Authors

Keywords:

Reading. Literary Literacy. Humanization

Abstract

Abstract: This work aimed to investigate the benefits of approaching of literary texts by literary literacy in the school in search of critical training for readers: individuals able of reflecting on their condition as being in the world, being for the other one and consequently on the humanization provided through this reflection. It adopted for the methodology of bibliographic research with a qualitative approach to address the theme “reading and literary literacy” using the literary narrative based on the premise that it is the closest thing to the human experience experienced daily. The formation of readers that it is not based on the critical and significant formation of the subjects tends to fragment and disengage them of reading in relation to the socio-political-economic themes to which they belong. The uncritical approach to literary works corroborates both the perpetuation of historically established homogenizations and social chains and it makes impossible of providing readers with critical literacy on these archetypes, and consequently delegitimizing the humanizing capacity of which the reading of the literary text exhibits. The work showed, among other things, that literary literacy applied to the formation of readers in the school environment gives to the students the opportunity to build new meanings about the text and to humanize themselves through this contact.

References

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida, Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1985.
BARTHES, R. O prazer do texto. Tradução Jaime Guinzburg. 5ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 1987.
BRITTO, L. P. L. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. A leitura além do óbvio. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012.
______________. No lugar da leitura: biblioteca e formação [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Edições Brasil Literário, 2015. Disponível em: < http://www.euquerominhabiblioteca.org.br/wpcontent/uploads/2019/04/nolugardaleitura_percivallemesbritto_PDFDIGITAL.pdf>. Acesso em: 22 Jan. 2021.
BUARQUE, C. A Revolução Republicana da Educação: Ensino de Qualidade para todos. São Paulo, Editora Moderna LTDA, 2011.
Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012.
COSSON, R. Letramento Literário: Teoria e Prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
FREITAS, M. T. A. Janela sobre a utopia: computador e internet a partir do olhar da abordagem histórico-cultural. In: 32ª Reunião Anual da Anped, Caxambú, Anais eletrônicos... 04 a 07 out. 2009.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO – IPL. Relatórios INAF 2015. Disponível em: < https://www.prolivro.org.br/wpontent/uploads/2020/07/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_-_2015.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2020.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. Indicador de Alfabetismo Funcional (INAF) – Resultados Preliminares. [S.l.]. 2018. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1ez-6jrlrRRUm9JJ3MkwxEUffltjCTEI6/view>. Acesso em: 20 dez. 2020.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; NETO, O. C.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MUGGÜE, E. Ensino Médio e educação literária: propostas de formação de leitor. Porto Alegre, 2011.
PAULINO, G.; COSSON R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania (Orgs.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
PESSOA, R. R.; URZÊDA-FREITAS, M. T. de. Ensino crítico de línguas estrangeiras. In: Figueiredo, Francisco Quaresma (Org.) Formação de professores de línguas estrangeiras: princípios e práticas. Goiânia: Editora UFG, 2012. p. 57-80.
SOARES, M. Letramento: Um tema em três gêneros. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 3 ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1984.
ZILBERMAN. R; THEODORO E. Leitura: Por que a interdisciplinaridade. In: Regina Zilberman & Ezequiel Theodoro da Silva. Leitura Perspectivas Interdisciplinares. 5 Edição. Editora Ática, 1992.

Published

2022-09-24

How to Cite

Prado, M. C. A. do. (2022). READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE. Porto Das Letras, 8(Especial), 166–184. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11793