ADEQUACY IN A STRATEGIC PLANNING STUDY

SCRUTINIZING THE USE OF AN ADDITIONAL SPEECH DIMENSION

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20873-als

Resumo

Neste artigo, apresentamos os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo analisar a dimensão de fala adequação adotada no estudo de Specht e D’Ely (2020). No estudo citado, adequação foi conceptualizada para medir características da produção oral com um foco mais discursivo. A medida consistia na soma e média das notas dadas por avaliadores em cinco critérios: estrutura, apelo, clareza, escolha lexical e fluência (CAF). Entretanto, não foi analisado se todos esses critérios tiveram um efeito individual na produção oral dos participantes. Para isso, análises estatísticas foram rodadas para (a) examinar se a adequação poderia ser considerada uma dimensão de fala, diferente das outras dimensões utilizadas no estudo: complexidade, acurácia e fluência e (b) entender se todos os critérios tiveram um papel ativo na medida e se não qual(is) teve/tiveram. Os resultados mostraram que a adequação pode ser considerada uma dimensão de fala específica e que todos os critérios, exceto pela fluência, tiveram um papel ativo na medida, sendo a organização textual (estrutura) o critério mais saliente.

Referências

DE JONG, N.J.; STEINEL, M.P.; FLORIJN, A.; SCHOONEN, R. and HULSTIJN, J.H. The effect of task complexity on functional adequacy, fluency and lexical diversity in speaking performances of native and non-native speakers. In: HOUSEN, A.; KUIKEN, F. AND VEDDER, I. (Eds), Dimensions of L2 Performance and Proficiency: Investigating Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Amsterdam: John Benjamins, 2012.

FIELD, A. Discovering statistics using SPSS. 3rd edition. London: Sage Publications, 2009.

FOSTER, P. Task-based learning research: expecting too much or too little? International Journal of Applied Linguistics. Vol. 19, N. 3, p. 247-263, 2009.

FOSTER, P. AND SKEHAN, P. The influence of source of planning and focus of planning on task-based performance. Language Teaching Research. Vol. 3, p. 215-247, 1999.

GUARÁ -TAVARES, M. G. Pre-task Planning, Working Memory Capacity and L2 Speech Performance. Unpublished Doctoral Thesis, Universidade Federal de Santa Catarina, Brazil, 2008.

HOUSEN, A. AND KUIKEN, F. Complexity, accuracy, and fluency in second language acquisition. Applied Linguistics. Vol. 30, N. 4, p. 461-473, 2009.

IWASHITA, N.; BROWN, A.; MCNAMARA, T. AND O’HAGAN, S. Assessed levels of second language speaking proficiency: How distinct? Applied Linguistics. Vol. 29, N. 1, p. 24–49, 2008.

KAISER, H.F. An index of factorial simplicity. Psychometrika. Vol. 39, p. 31-36, 1974.

KUIKEN, F.; VEDDER, I. AND GILABERT, R. Communicative adequacy and linguistic complexity in L2 writing. In: Bartning, I. Martin, M. and Vedder, I. (Eds), Communicative Proficiency and Linguistic Development: Intersections between SLA and Language Testing Research. Eurosla Monographs 1. Roma: Eurosla, 2010.

LARSEN-FREEMAN, D. Adjusting expectations: The study of complexity, accuracy, and fluency in second language acquisition. Applied Linguistics, Special Edition, p. 579-589, 2009.

NORRIS, J. M. AND L. ORTEGA. Towards an organic approach to investigating CAF in instructed SLA: The case of complexity. Applied Linguistics, Vol. 30, p. 555-578, 2009;

PALLOTTI, G. CAF: Defining, refining and differentiating constructs. Applied Linguistics, Vol. 30, N. 4, p. 590-601, 2009.

RÉVÉSZ A.; EKIERT M. and TORGERSEN E. N. The effects of complexity, accuracy, and fluency on communicative adequacy in oral task performance. Applied Linguistics. Vol. 37, p. 828–848, 2016.

SKEHAN, P. A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

SKEHAN, P. Modelling second language performance: Integrating complexity, accuracy, fluency, and lexis. Applied Linguistics. Vol. 30, N. 4, p. 510–532, 2009.

SKEHAN, P. The context for researching a processing perspective on task performance. In: SKEHAN, P. (Ed.), Processing perspectives on task performance. Amsterdam: John Benjamins, 2014.

SPECHT, A. L. Is strategic planning enough? Investigating the impact of two types of strategy instruction on students' oral planned performance. Unpublished Doctoral Thesis, Universidade Federal de Santa Catarina, Brazil, 2017.

SPECHT, A. L. AND D’ELY, R. C. S. F. Tasks and Proficiency Tests: Piloting instruments of a study on strategic planning. Revista de Letras. Vol. 21, p. 170-184, 2019.

SPECHT, A. L. and D’ELY, R. C. S. F. Enhancing Strategic Planning through Strategy Instruction: The Effect of Two Types of Strategy Instruction on Learners' Oral Planned Performance. Ilha do Desterro. Vol. 73, N. 1,  p. 43-62, 2020.

Downloads

Publicado

2022-09-22

Como Citar

Specht, A. L. (2022). ADEQUACY IN A STRATEGIC PLANNING STUDY: SCRUTINIZING THE USE OF AN ADDITIONAL SPEECH DIMENSION. Porto Das Letras, 8(2), s22004. https://doi.org/10.20873-als

Edição

Seção

SEÇÃO LIVRE