A look at us: an analysis of Brazilian philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rpv8n3-93

Keywords:

Brazilian philosophy, Academic production, Authenticity, Situationality, Historicity.

Abstract

The article aims to discuss the philosophy of Brazil, its challenges, and possible solutions, from an interdisciplinary and historical approach. The text presents an analysis of Brazilian university philosophy, its origins, and activity in the 21st century, highlighting that much of the academic production is unauthentic due to being a foreign exegesis. Furthermore, the condition of indigenous peoples and enslaved Blacks is discussed, exposing how they were dehumanized by colonization and their precarious living conditions and their relationship with how we see ourselves. Based on this, the article proposes reflection on the need to think about Brazilian philosophy from its situationality and historicity, overcoming the inferiority complex and creating authentic and original academic production that reflects our identity and individuality, while still engaging in dialogue with other philosophical traditions.

References

ARANTES, P. E. Um departamento francês de ultramar: estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (uma experiência dos anos 1960). São Paulo: [s.n], 2021.

CHAUÍ, M. Escritos sobre a universidade. São Paulo: UNESP, 2001.

CUNHA, E. Os sertões. SANTIAGO, Silviano. (coord.) Intérpretes do Brasil, 3 volumes. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002.

FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Expressão Popular, 2020.

FRANCA, L. Noções da história da filosofia. 22ª ed. Rio de Janeiro: Agir, 1978.

NABUCO, J. O abolicionismo. SANTIAGO, Silviano. (coord.) Intérpretes do Brasil, 3 volumes. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2ª ed. 25ª reimpr. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SEVERINO, A. J. “A contribuição da filosofia para a educação”. Revista Em Aberto (INEP), Brasília, ano 9, nº 45, jan-mar, 1990.

STORCK, A. “Algumas reflexões sobre a interdisciplinaridade na Filosofia brasileira”. DOMINGUES, I., CARVALHO, M. (orgs.) Pesquisa e pós-graduação em filosofia no Brasil: debates ANPOF de políticas acadêmicas. São Paulo: ANPOF, 2015.

VAZ, H. C. L. “O problema da filosofia no Brasil”. Síntese, v. 30, 1984, p. 11-25.

VÉLEZ RODRÍGUEZ, R. O ensino da filosofia no Brasil: impasses e perspectivas (1986). Disponível em <https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/1367.pdf> Acesso em 2.2.2021.

VESPÚCIO, A. Novo mundo: as cartas que batizaram a América. Rio de Janeiro: Fundação Darcy Ribeiro, 2013. Disponível em <https://fundar.org.br/uploads/46.pdf> Acesso em 22.3.2021.

VON ZUBEN, N. A. “Filosofia e educação”. Revista Em Aberto (INEP), Brasília, ano 9, nº 45, jan-mar, 1990.

Published

2024-01-10

How to Cite

Álvaro Marques, L., & Barbosa Metzker, G. (2024). A look at us: an analysis of Brazilian philosophy. Perspectivas, 8(3), 157–174. https://doi.org/10.20873/rpv8n3-93