O DESENHO UNIVERSAL PARA APRENDIZAGEM E A FORMAÇÃO DOCENTE: uma revisão sistemática de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a38pt

Keywords:

Educação de Jovens e Adultos, Desenho Universal para Aprendizagem, Inclusão

Abstract

The article addresses the context of Youth and Adult Education in Brazil, based on the analysis of the International Conferences on Education from an inclusive perspective. The objective was to investigate whether the use of the Universal Design for Learning approach in the learning process of EJA students would be a promising pedagogical practice, reducing evasion and providing the inclusion of students. It is a qualitative, bibliographical and exploratory research. The work is justified by the high dropout rate of EJA students and the improvement of teaching. The results indicate that the use of the approach in the modality is initial, promising, and satisfactory, reducing evasion and providing the inclusion of students.

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Author Biographies

Elaine Alves Leite, Universidade Federal Fluminense

 

 

Ruth Maria Mariani Braz, Universidade Federal Fluminense

Pós-doc no programa de pós- graduação em Ciências, Tecnologia e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Doutora em Ciências e Biotecnologia, do Instituto de Biologia da Universidade Federal Fluminense. Graduação em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) . 

Sérgio Coelho Crespo da Silva Pinto, Professor Adjunto da Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto na Universidade Federal Fluminense UFF.  Mestrado em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE-Sistemas (1995) e Doutorado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). 

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Published

2024-11-30

How to Cite

LEITE, Elaine Alves; BRAZ, Ruth Maria Mariani; PINTO, Sérgio Coelho Crespo da Silva. O DESENHO UNIVERSAL PARA APRENDIZAGEM E A FORMAÇÃO DOCENTE: uma revisão sistemática de literatura. Observatory Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. a38, 2024. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a38pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/16726. Acesso em: 5 dec. 2025.

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