IMAGES OF PALMAS: cultural consumption in profile @descubraotocantins

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a4pt

Mots-clés :

Palmas, Image, Cultural Consumption

Résumé

This article seeks to analyze the cultural consumption of the image of Palmas, capital of the state of Tocantins, from the institutional dissemination of images of the city published in the Instagram profile @descubraotocantins managed by the Agency for the Development of Tourism, Culture and Creative Economy of the State of Tocantins. The research was carried out based on the collection of images of the capital posted on the profile. Critical and content analysis of the images was carried out in order to propose reflections on the cultural consumption of images. The analysis pointed to a limited and often repeated selection with alternating angles, randomly selected from third parties. It can be said that the absence of image production inherent to the profile limits the diversity that the city offers and that could present tourism potential.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

ANDRADE, Neila de Jesus. A Imagem dos Cartões postais de Salvador – Bahia em Exposição (1920 a 1940). 2017. Dissertação (Mestrado em Museologia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/28838. Acesso em: 12 jan. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

CANCLINI, Nestor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FERRARA, Lucrécia D’Alessio. Design em Espaços. São Paulo: Edições Rosari, 2002.

FERRARA, Lucrécia D’Alessio. Os Significados Urbanos. São Paulo: Editora USP/Fapesp, 2000.

GASTAL Susana. Lazer e a animação turística em cidades médias. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 39-53, ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/450/293. Acesso em: 12 jan. 2021.

GOMES, Lucas Ferreira. Informações Técnicas. Destinatária: Luciélia de Aquino Ramos. Palmas, 22 de julho de 2020. 1 mensagem eletrônica.

LEITE, Amanda M. P.; SILVA, Renata Ferreira da. Desvio: a cidade posta em cartões. Revista ClimaCom Cultura Científica – pesquisa, jornalismo e arte. Campinas, SP, a. 4, n. 8., s. p., 2017. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/desvio-a-cidade-posta-em-cartoes/. Acesso em: 12 jan. 2021.

OLIVEIRA, Frederico Salomé de. “Aquela vida véia dali num é a vida daqui”: as influências da Igreja Católica e as consequências da modernidade e urbanização na religiosidade dos antigos Mmoradores do Povoado Canela, em Palmas - TO. 2017. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciência, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/151308. Acesso em: 12 jan. 2021.

REIS, Patrícia Orfila Barros dos. Modernidades tardias no cerrado – arquitetura e urbanismo na formação de Palmas. Florianópolis: Insular, 2018.

SANTOS, Anderson Alves dos. Frente, verso e reverso de um cartão-postal: leituras de paisagens da Praça Nossa Senhora da Boa Viagem – Recife – PE. 2007. 170f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Centro de Ciências Exatas e da Natureza, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2007. Disponível em: https://www.ufpb.br/ppgg/contents/documentos/dissertacoes/anderson_alvespdf. Acesso em: 12 jan. 2021.

SEGAWA, Hugo. Palmas, cidade nova ou apenas uma nova cidade? Revista Projeto,

São Paulo, n. 146, p. 94-109, 1990-1991.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TOCANTINS. ADETUC – Agência de Desenvolvimento do Turismo, Cultura e Economia Criativa. Plano de marketing turístico estratégico e operacional dos polos do Cantão, Jalapão e Palmas: polo turístico de Palmas. Disponível em: https://adetuc.to.gov.br/desenvolvimento-do-turismo/promocao/plano-de-marketing/. Acesso em: 12 fev. 2021.

TOCANTINS. ADETUC – Agência de Desenvolvimento do Turismo, Cultura e Economia Criativa. Revista Promocional. Disponível em: https://adetuc.to.gov.br/desenvolvimento-do-turismo/promocao/descubra-o-tocantins-/ Acesso em: 12 fev. 2021.

VARGAS LLOSA, Mario. A civilização do espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

VIEIRA, Mariela Pitombo. O Campo da Cultura. Gestão Cultural – Conceitos Básicos – Etapa I, Programa de Capacitação em Gestão de Projetos e Empreendimentos Criativos Ministério da Cultura – MinC, 2013.

Publié-e

2022-02-01

Comment citer

RAMOS, Luciélia de Aquino; MARA MIRANDA , Cynthia. IMAGES OF PALMAS: cultural consumption in profile @descubraotocantins . Observatoire Journal, [S. l.], v. 8, n. 1, p. a4pt, 2022. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a4pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14982. Acesso em: 24 nov. 2024.