WEB SCRAPING AND DATA SCIENCE IN APPLIED RESEARCH IN COMMUNICATION: a study on online reviews
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a1enMots-clés :
Online Evaluation; Data Scraping; Web scraping; Data Science; Communication.Résumé
With the spread of access and use of information through the web and social networks, information retrieval in large volumes of data has become unfeasible by manual methods. In this applied study, the contribution of the development and use of a prototype tool for automatic data scraping from online evaluations made on Google Maps – Discovery Stars – was reported. The retrieved data allowed us to investigate how these assessments can have the potential to influence the behavior of the platform's users. Among the results, it was observed that the reading and posting of reviews impact the formation of opinion and motivations of Google Maps users.
Téléchargements
Références
ANGELUCI, A. C. B.; ROSA, B. B.; PASSARELLI, B. Podcasts sobre Covid-19: o projeto# MDDFcontraocorona. Comunicação & Educação, v. 25, n. 1, p. 186-199, 2020.
CASTELLS, M. The impact of the internet on society: a global perspective, 2015. Disponível em: https://http://www.bbvaopenmind.com/en/article/the-impact-of-the-internet-on-society-aglobal-perspective/?fullscreen=true. Acesso em: fev. 2021
SANTOS, M. C. Métodos digitais e a memória acessada por APIs: Desenvolvimento de ferramenta para extração de dados de portais jornalísticos a partir da WayBack Machine. Revista Observatório, v. 1, n. 2, p. 23-41, 8 dez. 2015.
SANTOS, M. C. Pesquisa Aplicada em Comunicação - O estranhamento da interdisciplinaridade que nos assombra. Comunicação & Inovação, v. 19, n. 41, 2018.
FACELI, K., LORENA, A. C., GAMA, J., e CARVALHO, A. (2011). Inteligência artificial: Uma abordagem de aprendizado de máquina. Livros Técnicos e Científicos.
GLASER, B.G.; STRAUSS, A.L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter; 1967.
HJARVARD, S. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes: São Paulo, ano 5, n. 2, p. 53-91, jan./jun. 2012.
KERCKHOVE, D. Ética de transparência na era do Big Data. Comunicação, Cultura e Mídias Sociais. São Paulo, 2016.
KOZINETS, R. V. Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
PASSARELLI, Brasilina–Interfaces Digitais na Educação:@ lucin [ações] consentidas. São Paulo: Escola do Futuro da USP, 2007.
PASSARELLI, B.; ANGELUCI, A. C. B. Conectividade contínua e acesso móvel à informação digital: jovens brasileiros em perspectiva. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 2018.
PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A. H.; ANGELUCI, A. C. B. Os nativos digitais no Brasil e seus comportamentos diante das telas. Matrizes, v. 8, n. 1, p. 159-178, 2014.
TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.