MEDIA, DISINFORMATION AND DEMOCRACY: how the media influence presidential elections in Brazil

Auteurs-es

  • Fabíola Mendonça Federal University of Pernambuco

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a1en

Mots-clés :

Media, Disinformation, Democracy, Presidential elections, Brazil

Résumé

This article aims to analyze the coverage of Brazilian media in the presidential elections held in the country after democratization, starting with 1989 and ending with 2018. The study was based on reflections on disinformation, manipulation, fake news and democracy, from the perspective of authors such as Serrano (2008; 2010), Abramo (2003), Ramonet (2007), Luhmann (2005), Mello (2020), Bucci (2019), Bobbio (2006) and Casara (2018). The research shows that historically the media tries to interfere in the election results, using strategies of manipulation and misrepresentation of the facts, which weakens the democratic system.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Fabíola Mendonça, Federal University of Pernambuco

Doctoral student in the Graduate Program in Social Work (PPGSS-UFPE), Master in Communication (PPGCOM-UFPE), specialist in the History of Pernambuco (UFPE), graduated in Journalism (Unicap). fabiolamendonca@gmail.com.

 

 

Références

ABRAMO, Perseu. Padrões de manipulação na grande imprensa. 1 ed – São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2003.

AMORIM, Paulo Henrique. O 4º Poder – Uma outra história. São Paulo: Hedra, 2015

BOBBIO, Norberto. O Futuro da Democracia. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2017.

BUCCI, Eugênio. Existem Democracia sem Verdade Factual? Organizado por Lucia Sanaella. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019. E-book (Kindle).

CASARA, Rubens R R. Sociedade sem Lei: Pós-democracia, personalidade autoritária, idiotização e barbárie. 1ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018. Recurso Eletrônico/E-book Kindle.

DEBORD, Guy. A sociedade do Espetáculo. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GRAMSCI, Antônio. O Leitor de Gramsci – Escritos escolhidos: 1916-1935. Carlos Nelson Coutinho (org.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

JOSÉ, Emiliano. Intervenção da imprensa na política brasileira (1954-2014). São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2015.

KOTSCHO, Ricardo. Uma Vida de Repórter: Do golpe ao Planalto. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

LUHMANN, Niklas. A Realidade dos Meios de Comunicação. Tradução Ciro Marcondes Filho. São Paulo: Paulus, 2005.

LIMA, Venício A. de. Mídia – Crise política e poder no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.

MELLO, Patrícia Campos. A Máquina do Ódo: Notas de uma repórter sobre fake News e violência digital. São Paulo: Companhia das Letras, 2020. E-book (Kindle).

RAMONET, Ignacio. A Explosão do Jornalismo – Das mídias de massa à massa de mídias. Tradução: Douglas Estevam. 1ª edição. São Paulo: Publisher Brasil, 2012.

RUBIN Antônio Albino C.; COLLING Leandro. Política, Cultura e a Cobertura Jornalística das Eleições Presidenciais de 2006. In GOULART, Jefferson O (org.) Mídia e Democracia. São Paulo: Annablume, 2006.

SERRANO, Pascual. Desinformação: como os meios de comunicação ocultam o mundo. Tradução: Luísa Pietro Lamas. Rio de Janeiro: Espalhafato, 2010 (Senge-RJ em Debate).

_________. Desinformación – Cómo los medios ocultan el mundo. 1ª Edición. Barcelona: Pensínsula, 2008.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 10ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Publié-e

2020-12-23

Comment citer

MENDONÇA, Fabíola. MEDIA, DISINFORMATION AND DEMOCRACY: how the media influence presidential elections in Brazil. Observatoire Journal, [S. l.], v. 6, n. 6, p. a1en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a1en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11270. Acesso em: 22 nov. 2024.