COVID 19 AND EDUCATION: Reflections and possible ways

Auteurs-es

  • Maykon Dhonnes de Oliveira Cardoso Faculdade Colinas do Tocantins
  • Heliana Pereira Portilho Fuhr Escola Estadual Girassol de Tempo Integral Ernesto Barros em Colinas do Tocantins
  • Kátia Gonçalves Dias Escola Estadual Girassol de Tempo Integral Ernesto Barros em Colinas do Tocantins

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a9en

Mots-clés :

Rule of law, Right to education, Covid-19 Pandemic, Public education, Educational Inequality

Résumé

The present work presents results from bibliographical and documentary research. For research purposes it is considered necessary to understand how the relationship between Covid-19 and education is configured, reflecting on its consequences and possible ways to solve the post-pandemic problem; Locate the relationship between Covid-19 and education according to the inequalities presented in the pandemic period; Identify the relevance of fulfilling the right to education in the pandemic period according to documents that offer this guarantee fully, as well as analyzing the inequalities in the pandemic period between public and private education. This is a bibliographic and documentary study in relation to the design of methodological procedures.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Maykon Dhonnes de Oliveira Cardoso, Faculdade Colinas do Tocantins

Maykon Dhonnes de Oliveira Cardoso
Specialist in School Management, Guidance and Supervision (FAEL). Professor of Higher Education and Basic Education. Coordinator of the Pedagogy Degree Course at the Colinas do Tocantins College. prof.maykoncardoso@gmail.com.
0000-0003-2250-8764

Heliana Pereira Portilho Fuhr, Escola Estadual Girassol de Tempo Integral Ernesto Barros em Colinas do Tocantins

Specialist in School Management. Basic Education Teacher. Director of Ernesto Barros' Full-time Girassol State School in Colinas do Tocantins. helianaportilho@gmail.com

0000-0003-3962-5879

Kátia Gonçalves Dias, Escola Estadual Girassol de Tempo Integral Ernesto Barros em Colinas do Tocantins

Specialist in School Management. Basic Education Teacher. Director of Ernesto Barros' Full-time Girassol State School in Colinas do Tocantins. katia_goncalvesbr@yahoo.com.br.

0000-0001-9283-0615

Références

BRASIL (País). Constituição da República Federal. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso 28 de Maio. 2020.

BEZERRA, E. Parceria público -privada nos municípios de Brotas e Brandão, CANEDO, Maria Luiza, XAVIER, Alice – Construção solidária do habitus escolar, Resultados de uma investigação nos setores público e privado. V. 17, n. 49, Rio de Janeiro, PUC-Rio, jan-abr de 2012.

CHAUÍ, M. Direitos humanos e medo. In: FESTER, A. C. R. (org.) Direitos humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1989. P.15-35.

CURY, Carlos Roberto Jamil, FERREIRA, Luiz Antônio Miguel. Obrigatoriedade daEducação das crianças e adolescentes: uma questão de oferta ou efetivo atendimento? Nuances: estudos sobre Educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 124- 145, jan./dez. 2010 de Janeiro: Forense, 2009.

CORDEIRO, Carlos, GALINDO, Paulo. Direito Constitucional – Manual Objetivo para Concursos Públicos. 1ª. edição, Recife, Editora AudioJus, 2008.

DELGADO, Maurício Godinho. Curso de Direito do Trabalho. 10. Edição. São Paulo: LTR, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. LDB: Lei das Diretrizes e Bases da Educação nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: Acesso em 05 de Nov.2018.

DUARTE, Clarice Seixas. Direito Público Subjetivo e Políticas Educacionais, 18(2), 113-118, Revista São Paulo em perspectiva, Fundação Sead, 2009.

DIAS, Maria Berenice. Manual de Direito das Famílias. Porto Alegre: Livraria do

Advogado, 2009.

Direitos Humanos. Compilação de Instrumentos Internacionais. Procuradoria Geral da República. Volumes I e II. 2008.

Estatuto da Criança e do Adolescente Anotado. 3º Ed. São Paulo: Revista dos

Tribunais, 2002

GIL, A. C. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado 16ª ed. rev., atual e ampl. –

São Paulo: Saraiva, 2012. p. 1229 a 1230.

PORTAL MEC. Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino no país durante pandemia do coronavírus. 31.março.2019. Disponível em http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e projetos637152388/87161-conselho-nacional-de-educacao-esclarece-principais-duvidas sobre-oensino-no-pais-durante-pandemia-do-coronavirus.

SARMENTO, George. Direitos Humanos. Liberdades Públicas, Ações Constitucionais e Recepção dos Tratados Internacionais. 1ª. ed., São Paulo, Ed. Saraiva, 2012.

WELTER, Belmiro Pedro (coord.) Direitos Fundamentais do Direito de Família. Porto Alegre: Livraria do Advogado Editora, Porto Alegre, 2014.

VABRET A, MOUREZ T, GOUARIN S, PETITJEAN Jl, FREYMUTH F. An outbeak of coronavirus OC43 respiratory infection in Normandy, France. Clin Inf Dis 2003;36:985-9. BARIC RS, SULLIVAN E, HENSLEY L, YOUNT B, CHEN W. Persistent infection promotes cross-species transmissibility of mouse hepatitis virus. J Virol 1999;73:638-49.

Publié-e

2020-04-01

Comment citer

CARDOSO, Maykon Dhonnes de Oliveira; FUHR, Heliana Pereira Portilho; DIAS, Kátia Gonçalves. COVID 19 AND EDUCATION: Reflections and possible ways. Observatoire Journal, [S. l.], v. 6, n. 2, p. a9en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a9en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10567. Acesso em: 23 nov. 2024.