COVID 19 AND EDUCATION: Reflections and possible ways
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a9enMots-clés :
Rule of law, Right to education, Covid-19 Pandemic, Public education, Educational InequalityRésumé
The present work presents results from bibliographical and documentary research. For research purposes it is considered necessary to understand how the relationship between Covid-19 and education is configured, reflecting on its consequences and possible ways to solve the post-pandemic problem; Locate the relationship between Covid-19 and education according to the inequalities presented in the pandemic period; Identify the relevance of fulfilling the right to education in the pandemic period according to documents that offer this guarantee fully, as well as analyzing the inequalities in the pandemic period between public and private education. This is a bibliographic and documentary study in relation to the design of methodological procedures.
Téléchargements
Références
BRASIL (País). Constituição da República Federal. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso 28 de Maio. 2020.
BEZERRA, E. Parceria público -privada nos municípios de Brotas e Brandão, CANEDO, Maria Luiza, XAVIER, Alice – Construção solidária do habitus escolar, Resultados de uma investigação nos setores público e privado. V. 17, n. 49, Rio de Janeiro, PUC-Rio, jan-abr de 2012.
CHAUÍ, M. Direitos humanos e medo. In: FESTER, A. C. R. (org.) Direitos humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1989. P.15-35.
CURY, Carlos Roberto Jamil, FERREIRA, Luiz Antônio Miguel. Obrigatoriedade daEducação das crianças e adolescentes: uma questão de oferta ou efetivo atendimento? Nuances: estudos sobre Educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 124- 145, jan./dez. 2010 de Janeiro: Forense, 2009.
CORDEIRO, Carlos, GALINDO, Paulo. Direito Constitucional – Manual Objetivo para Concursos Públicos. 1ª. edição, Recife, Editora AudioJus, 2008.
DELGADO, Maurício Godinho. Curso de Direito do Trabalho. 10. Edição. São Paulo: LTR, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. LDB: Lei das Diretrizes e Bases da Educação nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: Acesso em 05 de Nov.2018.
DUARTE, Clarice Seixas. Direito Público Subjetivo e Políticas Educacionais, 18(2), 113-118, Revista São Paulo em perspectiva, Fundação Sead, 2009.
DIAS, Maria Berenice. Manual de Direito das Famílias. Porto Alegre: Livraria do
Advogado, 2009.
Direitos Humanos. Compilação de Instrumentos Internacionais. Procuradoria Geral da República. Volumes I e II. 2008.
Estatuto da Criança e do Adolescente Anotado. 3º Ed. São Paulo: Revista dos
Tribunais, 2002
GIL, A. C. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado 16ª ed. rev., atual e ampl. –
São Paulo: Saraiva, 2012. p. 1229 a 1230.
PORTAL MEC. Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino no país durante pandemia do coronavírus. 31.março.2019. Disponível em http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e projetos637152388/87161-conselho-nacional-de-educacao-esclarece-principais-duvidas sobre-oensino-no-pais-durante-pandemia-do-coronavirus.
SARMENTO, George. Direitos Humanos. Liberdades Públicas, Ações Constitucionais e Recepção dos Tratados Internacionais. 1ª. ed., São Paulo, Ed. Saraiva, 2012.
WELTER, Belmiro Pedro (coord.) Direitos Fundamentais do Direito de Família. Porto Alegre: Livraria do Advogado Editora, Porto Alegre, 2014.
VABRET A, MOUREZ T, GOUARIN S, PETITJEAN Jl, FREYMUTH F. An outbeak of coronavirus OC43 respiratory infection in Normandy, France. Clin Inf Dis 2003;36:985-9. BARIC RS, SULLIVAN E, HENSLEY L, YOUNT B, CHEN W. Persistent infection promotes cross-species transmissibility of mouse hepatitis virus. J Virol 1999;73:638-49.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.