THE IMPACT OF PHYSICAL EDUCATION ON THE HEALTH OF ELDERLY IN SOCIAL ISOLATION DURING PANDEMIC TIMES: Experience report

Auteurs-es

  • Luiz Sinésio Silva Neto Universidade Federal do Tocantins
  • Neila Barbosa Osório Universidade Federal do Tocantins
  • Fábio Santos Metódio Universidade Federal do Tocantins
  • Maria Helena Paulo Universidade Federal do Tocantins

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a4en

Mots-clés :

Physical activity, Social isolation, Pandemic, Aging

Résumé

The world begins the year 2020 in the midst of a crisis, with socioeconomic impacts and in the way of life in general, caused by a pandemic resulting from the new coronavirus COVID-19. Among the recommendations of health organizations, there is social isolation, especially the risk groups that include the elderly. In social isolation, the elderly are subject to depression, anxiety, in addition to the difficulty in practicing physical activities, one of the essential elements to keep the body and mind in healthy conditions. Thus, the present article brings an experience report developed with elderly people between 53 and 71 years old, who digitally participate in a group that promotes the interaction and encouragement of physical activities directed to the elderly.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Luiz Sinésio Silva Neto, Universidade Federal do Tocantins

Professor-researcher at UFT, at the Graduate School of Gerontology. luizneto@uft.edu.br.

Neila Barbosa Osório , Universidade Federal do Tocantins

PhD in Human Movement Science (UFSM). Professor-researcher at UFT, at the Collegiate of Pedagogy. neilaosorio@mail.uft.edu.br.

Fábio Santos Metódio, Universidade Federal do Tocantins

Master in Pharmaceutical Sciences (UFT). fatodio@hotmail.com.

Maria Helena Paulo, Universidade Federal do Tocantins

Master in (UFT). Mariahelena.paulo@gmail.com.

Références

BATISTA, Jefferson Isaac,OLIVEIRA, Alessandro de. Efeitos psicofisiológicos do exercício físico em pacientes com transtornos de ansiedade e depressão. Revista Corpoconsciência, 19(3), 1-10, 2015. Recuperado de http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3974.

COELHO, Christianne de Faria; BURINI, Roberto Carlos. Atividade física para prevenção e tratamento das doenças crônicas não transmissíveis e da incapacidade funcional. Revista de Nutrição, [s.l.], v. 22, n. 6, p. 937-946, dez. 2009. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1415-52732009000600015.

FALCÂO, Deusivania; ARAUJO, Ludgleydson. Idosos e saúde mental. 1. ed. Coleção Vivaidade); Campinas, SP: Papirus, 2010.

MACIEL, Marcos Gonçalves. Atividade física e funcionalidade do idoso. Motriz. Revista de Educação Física. Unesp, [s.l.], p. 1024-1032, 2010. UNESP - Universidade Estadual Paulista. http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n4p1024.

MONTEIRO, Claudia, DIAS, Claudia, Corte-Real, NUNO, Fonseca, Antônio Manuel. Atividade física, bem-estar subjetivo e felicidade: um estudo com idosos. RPCD 14(1): 57-76,2014.

MORAIS, C. de S., & OSÓRIO, N. B. (2018). EDUCAÇÃO PARA O TRÂNSITO: metodologia e estratégias para atuação junto aos acadêmicos da universidade da maturidade na cidade de Araguaína/TO. Revista Observatório, 4(4), 793-815. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p793.

NAHAS, Markus Vinicius; GARCIA, Leandro M Totaro. Um pouco de história, desenvolvimentos recentes e perspectivas para a pesquisa em atividade física e saúde no Brasil Revista Brasileira Medicina e Esporte. São Paulo, jan-mar; 24 (1): 135-48, 2010.

NOGUEIRA, Ingrid Correia et al. Efeitos do exercício físico no controle da hipertensão arterial em idosos: uma revisão sistemática. Rev. bras. geriatr. gerontol., Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 587-601, Sept. 2012. Disponível em? <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-98232012000300019&lng=en&nrm=iso>.Acesso em: 30 abril de 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S1809-98232012000300019.

OKUMA, Silene Sumire. O idoso e a atividade física: Fundamentos e pesquisa. 6ª edi. São Paulo,2012.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE-OMS. Relatório mundial de envelhecimento e saúde: resumo. 2015.Disponível em: https://sbgg.org.br/wp-content/uploads/2015/10/OMS-ENVELHECIMENTO-2015-port.pdf. Acesso em 30.04.2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANAS DE SAÚDE-OPAS BRASIL. Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em 30.04.20.

SANTOS, J. S. dos, OSÓRIO, N. B., & GÓES, E. H. S. (2018). TDICS E GAMES NO ENSINO MÉDIO INOVADOR: memórias de professores criativos. Revista Observatório, 4(4), 500-549. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p500

SILVA NETO, L. S., MACEDO, M. de L. L., OSÓRIO, N. B., SECHIM, W. Z., & SANTOS, J. S. dos. (2018). NARRATIVAS DE MULHERES: as perdas e o luto. Revista Observatório, 4(6), 776-793. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p776

SIMÕES, Paula Alexandra Neves. Educação nutricional, saúde mental e qualidade de vida do idoso: implementação de um programa de promoção da saúde. [s. l.], 2020. Disponível em: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsrca&AN=rcaap.com.ipc.10400.26.31135&lang=pt-br&site=eds-live&scope=site. Acesso em: 30 abr. 2020.

TOMICKI, Camila et al. Efeito de um programa de exercícios físicos no equilíbrio e risco de quedas em idosos institucionalizados: ensaio clínico randomizado. Rev. bras. geriatr. gerontol., Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 473-482, Junho 2016. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-98232016000300473&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 abril. 2020. https://doi.org/10.1590/1809-98232016019.150138.

VARGAS, Liane da Silva de; LARA, Marcus Vinícius Soares de; MELLO-CARPES, Pâmela Billig. Influência da diabetes e a prática de exercício físico e atividades cognitivas e recreativas sobre a função cognitiva e emotividade em grupos de terceira idade. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, [s.l.], v. 17, n. 4, p. 867-878, dez. 2014. FapUNIFESP .http://dx.doi.org/10.1590/1809-9823.2014.13178.

Publié-e

2020-04-01

Comment citer

SILVA NETO, Luiz Sinésio; OSÓRIO , Neila Barbosa; METÓDIO, Fábio Santos; PAULO, Maria Helena. THE IMPACT OF PHYSICAL EDUCATION ON THE HEALTH OF ELDERLY IN SOCIAL ISOLATION DURING PANDEMIC TIMES: Experience report. Observatoire Journal, [S. l.], v. 6, n. 2, p. a4en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a4en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10532. Acesso em: 22 nov. 2024.

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s

<< < 1 2