Y LOS CABOCLOS SE FUERON ACABANDO”: la (re)construcción de los significados del pasado de los Caboclos del Pueblo de Guarany

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p392

Palabras clave:

Historia Pública, Memoria, Olvido, Identidades

Resumen

The Public History has shown an effort to build a history with greater participation of its public, since its understanding as an audience to its role as historical subjects. Using oral history as a theoretical-methodological foundation, this paper aims to the construction of the Caboclos of Guarany descendants' memory in the beginning of the 21st century and the way they represent their ancestral past and their right to the land, assigning meanings to past and present. In this way, the memory of these descendants represents a resistance to the endless process of expropriation and, mainly, to the oblivion produced by society, in process of sharing authority over what took place between deponents and researcher.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Marcos Felipe Vicente, Universidade Federal Fluminense

Doutorando em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em História pela Universidade de Campina Grande (UFCG). Licenciado em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Direito na Universidade Federal do Ceará (UFC). E-mail: marcos.felipev@yahoo.com.br.

Citas

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de. Práticas de história pública: o movimento social e o trabalho de história oral. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. pp.47-55.

ALMEIDA, Maria Regina Celestino. Identidades étnicas e culturais: novas perspectivas para a história indígena. In: ABREU, Marta; SOIHET, Rachel (Orgs). Ensino de história: conceitos, temática e metodologia. 2a ed. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009. pp. 27-37.

BEZERRA, Antônio. “Os Caboclos de Montemor”. In.: Revista do Instituto do Ceará. Tomo XXX, Fortaleza, 1916. pp. 279-302.

FRANÇOIS. Etienne. A fecundidade da história oral. In: AMADO, Janaína & FERREIRA, Marieta de Moraes (Org). Usos & Abusos da História Oral. 8ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, pp. 3-13.

FRISCH, Michael. A história pública não é uma via de mão única, ou, de A Shared Authority à cozinha digital, e vice-versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. pp. 57-69.

GUARANY, Câmara Municipal. Ofícios expedidos ao Governo do Estado. 29 de Dezembro de 1902. Arquivo Público do Estado do Ceará, Fundo Câmaras Municipais, Cx 45.

JUCÁ, Gisafran Nazareno Mota. A Oralidade dos Velhos na Polifonia Urbana. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003.

MENEZES, Ulpiano. A História, cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das Ciências Sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros/USP, São Paulo, v. 34, 1992, p. 9-24.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, nº 10, Dez/1993, pp. 7-28.

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In.: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. pp.23-35.

VICENTE, Marcos Felipe. Os Caboclos da Vila de Guarany: história e memória das lutas pela terra. Fortaleza: Din.CE, 2015.

VOLDMAN, Danièle. “Definições e usos”. In.: AMADO, Janaína & FERREIRA, Marieta de Moraes (Org). Usos & Abusos da História Oral. 8ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, pp. 34-41.

Publicado

2017-04-01

Cómo citar

VICENTE, Marcos Felipe. Y LOS CABOCLOS SE FUERON ACABANDO”: la (re)construcción de los significados del pasado de los Caboclos del Pueblo de Guarany. Observatorio Magazine, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 392–416, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p392. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3138. Acesso em: 22 jul. 2024.

Número

Sección

Tema Livre / Free Theme / Tema Libre