MODELO de producción de medios alternativos como soluciones democráticas a la desinformación
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a3enPalabras clave:
Fake news, Disinformation, Alternative media, SustainabilityResumen
Alternative digital media can be examples of ethical journalistic production, insofar as they subsist through the collective funding model and, therefore, must maintain their image before the public. This article analyzes the strategies of alternative media that make them possible ways out of disinformation and fake news. The methodological design includes an analysis of the speeches of interviews carried out with alternative media about strategies for verifying information and models of production and distribution; and observation of social media sites and networks. The study focuses on alternative media from different contexts: Brazil and Portugal, and with different profiles (investigative journalism and factual media), therefore, it is a comparative research. The article concludes that alternative media can be counterpoints to disinformation about fake news, if they manage to articulate the digital distribution model with ethical and self-sustainable journalism.
Descargas
Citas
ALLCOTT. H.; GETZKOW, M. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2): 211–236, 2017. Disponível em: https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf
ATTON, C. Alternative Media. London: Sage Publications, 2002.
BAKSHY, E.; SOLOMON, M.; LADA, A. A. Exposure to Ideologically Diverse News and Opinion on Facebook. Science, 348(6239): 1130–32, 2015. Disponível em: https://science.sciencemag.org/content/348/6239/1130.abstract
BRACCI. S. L. Ethical Issues in Media Production. In VALDIVIA, A. N. A Companion to Media Studies (pp. 115 – 136), New Jersey: Blackwell Publishing Ltd, 2003.
BOLSONARISTAS espalham fake news sobre produtos estragados para atacar quarentena. Brasil 247. São Paulo, 19 de maio de 2020. Disponível em: https://www.brasil247.com/midia/bolsonaristas-espalham-fake-news-sobre-produtos-estragados-para-atacar-quarentena?fbclid=IwAR2rHbaZ0KvE3Io8J_eloubeuEgsnTITefvZjlAh6xc1rRsSPpvaZZASrvo Acesso em: 20 de setembro de 2020.
COVER, K.; DOWMUNT, T.; FOUNTAIN, A. The Alternative Media Handbook. London and New York: Routledge, 2007.
DARNTON, R. (2017). A verdadeira história das notícias falsas. El País. Madri, 1 de abril de 2017. Cultura. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/04/28/cultura/1493389536_863123.html
DER LIDEN. S. V.; PANAGOPOULOS; C., ROOZENBEEK. J. You are fake news: political bias in perceptions of fake news. Media, Culture & Society, 1-11, 2020. DOI 10.1177/0163443720906992
ERRATA: decreto do governo não desvia 600 bilhões de reais da Previdência. Brasil 247. São Paulo, 12 de fevereiro de 2019. Disponível em: https://www.brasil247.com/economia/errata-decreto-do-governo-nao-desvia-r-600-bi-da-previdencia. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
ERRATA: identificação de fotos de Giuliano Gomes Roman. Brasil 247. São Paulo, 6 de março de 2020. Disponível em: https://www.brasil247.com/geral/errata-identificacao-de-fotos-de-giuliano-gomes-roman. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
ERRATA: 247 publicou por engano artigo em nome de Pedro Simon. Brasil 247. São Paulo, 27 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.brasil247.com/regionais/sul/errata-247-publicou-por-engano-artigo-em-nome-de-pedro-simon. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
ERRATA: Bolsonaro não disse que se alistaria a um exército nazista. Brasil 247. São Paulo, 17 de maio de 2019. Disponível em: https://www.brasil247.com/midia/errata-bolsonaro-nao-disse-que-se-alistaria-a-um-exercito-nazista. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
FUCHS, C. Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory, 13 (2), 173-192, 2010. DOI 10.1177/1368431010362294. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1368431010362294
FUMAÇA. O Fumaça errou. Lisboa, 4 de setembro de 2020. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/fumacapt/photos/a.1545407729102532/2378071152502848/Acesso em: 20 de setembro de 2020.
FUMAÇA. O Fumaça errou. Lisboa, 14 de agosto de 2020. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/fumacapt/posts/2359671607676136. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
GABINETE do ódio e da mentira propaga nova fake news: “a do primo curado com cloroquina”. Brasil 247. São Paulo, 9 de abril de 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/Brasil247/posts/3398483350204648. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
HERMIDA, A. Twittering the News. Journalism Practice, 4 (3): 297–308, 2010. DOI 10.1080/17512781003640703. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/17512781003640703
IRETON, C.; POSETTI. J. Journalism, ‘Fake News’ & Disinformation. Handbook for Journalism Education and Training. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2018.
KANG, H. et al. Source Cues in Online News: Is The Proximate Source More Powerful than Distal Sources? Journalism & Mass Communication Quarterly, 88 (4), 719–736, 2011. DOI 10.1177/107769901108800403. Disponível em: http://jmq.sagepub.com/content/88/4/719
LASORSA, D. L.; LEWIS, S. C.; HOLTON, A. E. Normalizing Twitter: Journalism Practice in An Emerging Communication Space. Journalism Studies 13 (1), 19–36, 2011. DOI 10.1080/1461670x.2011.571825. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2011.571825
LOKOT, T.; DIAKOPOULOS. News Bots: Automating News and Information Dissemination on Twitter. Digital Journalism, 4 (6): 682–699, 2016. DOI 10.1080/21670811.2015.1081822. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2015.1081822
SCOTT, M.; EDDY, M. Europe Combats a New Foe of Political Stability: Fake News. The New York Times, New York, February 20, 2017. Europe. Disponível em: https://www.nytimes.com/2017/02/20/world/europe/europe-combats-a-new-foe-of-political-stability-fake-news.html?_r=0.
SEGURADO, R.; LIMA, C. S. M. de; AMENI, C. S. Regulamentação da internet: perspectiva comparada entre Brasil, Chile, Espanha, EUA e França. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Vol. 22, Supl. Rio de Janeiro, 2015. DOI 10.1590/S0104-59702014005000015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702014005000015
SUNDAR, S. S. The MAIN Model: A Heuristic Approach to Understanding Technology Effects on Credibility. In METZER, M. J.; FLANAGIN, A. J. (eds.), Digital Media, Youth, and Credibility, 73–100. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008.
TANDOC E. C.; LIM, Z. W.; LING, R. Defining “Fake News”. Digital Journalism, 2017. DOI: 10.1080/21670811.2017.1360143. Disponível em: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
TANDOC, E.; VOS, T. P. The Journalist is Marketing the News: Social Media in The Gatekeeping Process. Journalism Practice, 10 (8): 950–966, 2016. DOI 10.1080/
2015.1087811. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2015.1087811
THORSON, E. Changing Patterns of News Consumption and Participation. Information, Communication and Society, 11 (4): 473–489, 2008.
DOI 10.1080/13691180801999027. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/13691180801999027
TRAPPEL, J. Digital Media Inequalities - Policies against divides, distrust and discrimination. Nordicom: University of Gothenburg, 2019.
WALL, M. Citizen Journalism: A Retrospective On What We Know, An Agenda for What We Don’t. Digital Journalism, 3 (6): 797–813, 2015. DOI 10.1080/21670811.2014.1002513. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2014.1002513
WARDLE, C. Fake news. It’s complicated. First Draft. Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy. Harvard, February 16, 2017. Disponível em: https://firstdraftnews.com/fake-news-complicated/
ZANIN: é fake que foram apreendidos R$ 237 milhões em minha conta. Além do lawfare, trabalham com a mentira. Brasil 247. São Paulo, 19 de setembro de 2020. Disponível em: https://www.brasil247.com/poder/zanin-e-fake-que-foi-apreendido-r-237-milhoes-em-minha-conta-alem-do-lawfare-trabalham-com-a-mentira. Acesso em: 20 de setembro de 2020.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.