ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review

Authors

  • Ana Kleiber Pessoa Borges
  • Ana Gabriela Ferreira Brito Universidade Federal do Tocantins
  • Ilaíse Brilhante Batista
  • Jéssica da Silva Marinho
  • Erenilde Barbosa da Silva Costa
  • Mislene Ferreira Xavier de Melo

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt

Keywords:

Metodologia ativa, Sa´úde, Idoso

Abstract

This research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education.

KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged;

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Kleiber Pessoa Borges

Bióloga, Mestre e Doutora pela UNESP/Rio Claro, SP. Docente na Graduação de Enfermagem na UFT (Universidade Federal do Tocantins, Palmas/TO). anakleiber@uft.edu.br.

0000-0003-1865-2595

Ana Gabriela Ferreira Brito, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Graduada em Psicologia (CEULP/ULBRA). anagfbrito@gmail.com.

0000-0002-8533-7176

Ilaíse Brilhante Batista

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Pós Graduada em Urgência e Emergência/UTI (INESPO). Graduada em Enfermagem (UFMA). ilaisebrilhante@gmail.com.

0000-0001-5705-5254

Jéssica da Silva Marinho

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Graduada em Enfermagem (UFT).

jess.smarinho@gmail.com.

0000-0001-8950-7083

Erenilde Barbosa da Silva Costa

Erenilde Barbosa da Silva Costa

Graduada em Farmácia (CEULP/ULBRA). erenildebarbosa@hotmail.com.

0000-0001-5188-7930

Mislene Ferreira Xavier de Melo

Mislene Ferreira Xavier de Melo

Graduada em Enfermagem (UFT). mislene_melo@mail.uft.edu.br.

0000-0002-9099-3960

References

ALVES, M. I. G.; RIOS, P. S. S.; RIOS, M. C. O impacto do estágio na formação do farmacêutico no cuidado ao paciente idoso. Cadernos de Graduação - Ciências Biológicas e da Saúde. v. 1, n. 2, 2013.

ANDREOLA, B. A. Por uma pedagogia das grandes urgências planetárias. Educação. Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 313-30, 2011.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. NETO, L. A.; PINHEIRO, A. (trad.). Ed. 70, 2011.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciênc. Sociais e Humanas. v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 569, 08 dez 2017.

BRASIL. Lei nº 8.842, Política Nacional do Idoso. DF, v. 132, n. 3,1994, p. 1-3.

BRASIL. Lei nº 1.074, Estatuto do Idoso. DF. 2003.

CAMARANO, A. A. A demografia e o envelhecimento populacional. In: FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Educação a Distância. Envelhecimento e saúde da pessoa idosa. Borges, A. P. A. Coimbra, A. M. C. (org.). Rio de Janeiro: EAD/ENSP, 2008, 340 p.

CARVALHO, C. R. A. A Saúde do Idoso no ensino superior de universidades públicas do Rio de Janeiro: o caso dos cursos de Educação Física, Enfermagem e Nutrição. Tese (doutorado). 2015, 85 f.

CACHIONI, M.; TODARO, M. A. Política nacional do idoso: reflexão acerca das intenções direcionadas à educação formal. In: ALCÂNTARA, A. O.; CAMARANO, A. A.; GIACOMIN, K. C (eds.). Política Nacional do Idoso: velhas e novas questões. Rio de Janeiro: IPEA; 2016. p.457-78.

COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere. RJ, v. 6, n. 2, p. 300-20, 2018.

CYRINO, R. S. et al. Atividades lúdicas como estratégia de educação em saúde com idosos. Rev. Ciênc. Ext. v. 12, n. 3, p. 154-63, 2016.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. v. 14, n. 1, 2017.

DUARTE, S. M. Os impactos do modelo tradicional de ensino na transposição didática e no fracasso escolar. Dissertação (mestrado). 2018. 121 f.

FARIAS, P. A. M.; MARTIN, A. L. A. R.; CRISTO, C. S. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Rev. bras. educ. med. [online]. 2015, vol.39, n.1, pp.143-150.

FELIPE, T. W. S. S.; SOUSA, S. M. N. Gênero e geração: os significados atribuídos à velhice e o que torna possível a distinção entre os sujeitos definidos como idosos. Cad. Eletrônico de Ciências Sociais: Cadecs, v. 6, n. 2, p. 32-53, 2018.

FLEURÍ, A. C. P. et al. Atividades lúdicas com idosos institucionalizados. Rev. Enfermagem Revista. v. 16. n. 01. jan-abr, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Paz e Terra. RJ, 17ª ed. 1987, 107 p.

FREITAS, C. B. et al. Avaliação do conhecimento e capacitação dos agentes comunitários de saúde acerca do uso da escala de depressão geriátrica como forma de triagem de depressão em idosos cadastrados na ESF do Parque Verde em Belém do Pará. Braz. J. Hea. Rev. Curitiba, v. 3, n. 2, p. 2342-2354, 2020.

LEITE, C. N. et al. Competências e habilidades desenvolvidas no ensino clínico prático em saúde do adulto e idoso: relato de experiência docente. REAS/EJCH v. sup. 29, e1341, 2019.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5ª ed. São Paulo: Hucitec, 1992.

MELO, F. Envelhecer não é um fardo. Rio de Janeiro: Radis, v. 173, p. 22, 2017.

MENEZES, M. G.; SANTIAGO, M. E. Contribuição do pensamento de Paulo Freire para o paradigma curricular crítico-emancipatório. Pro-Posições, v. 25, n. 3, p. 45-62, 2014.

NETO, J. M. R. et al. Análise de teorias de enfermagem de Meleis: revisão integrativa. Rev Bras Enferm [Internet]. v. 69, n. 1, p. 174-81, jan-fev, 2016.

OLIVEIRA, F. A. et al. Estratégias educativas para promoção da saúde de idosos de um centro de convivência. Revista Conexão UEPG. v. 13 n. 3, set-dez, 2017.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Relatório mundial de envelhecimento e saúde. 2015. 28 p.

PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare. Sobral, v. 15, n. 02, p. 145-153, jun-dez, 2016.

PIERI, R. Retratos da educação no Brasil. Instituto de Ensino e Pesquisa. 2018.

PISSAIA, L. F. et al. Contribuições da metodologia da problematização na formação de cuidadores de idosos. Ensino, Saúde e Ambiente. v. 12, n. 1, p. 143-159, abril, 2019.

RODRIGUES, J. M. et al. Projetos políticos e pedagógicos de residência de enfermagem ao idoso na perspectiva freiriana. Rev Bras Enferm. v. 72, Suppl 2, p. 41-7, 2019.

SILVA, W. et al. Ações educativas vivenciadas com idosos: Um relato de experiência. Rev. Ciênc. da Saúd Nova Esperança, v. 15, n. 3, p. 31-36, 2017.

SIMON, E. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface-Comunic., Saúde, Educação, v. 18, p. 1355-1364, 2015.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Rev Esc Enferm USP. v. 46, n. 1, p. 208-18, 2012.

SOUZA, E. F. D.; SILVA, A. G.; SILVA, A. I. L. F. Metodologias ativas na graduação em enfermagem: um enfoque na atenção ao idoso. Rev. Bras. Enferm. Brasília, v. 71, supl. 2, p. 920-924, 2018.

VERAS, R. P.; OLIVEIRA, M. Envelhecer no Brasil: a construção de um modelo de cuidado. Ciênc. & Saúd. Colet. RJ, v. 23, n. 6, p. 1929-1936, 2018.

VIANA, C. et al. Capacidade funcional de idosos do concelho de Baião. In: SOUZA, D. N.; RUA, M. S. (coord.). Cuidadores informais de Pessoas idosas: caminhos de mudança. Aveiro: UA Editora. 2013. p. 320-25.

Published

2021-01-01

How to Cite

BORGES, Ana Kleiber Pessoa; BRITO, Ana Gabriela Ferreira; BATISTA, Ilaíse Brilhante; MARINHO, Jéssica da Silva; COSTA, Erenilde Barbosa da Silva; MELO, Mislene Ferreira Xavier de. ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 1, p. a10pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)