EXTENSION AND CONTINUOUS EDUCATION IN JOURNALISM: The experience of the course "Gender, discourse and media"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p237

Keywords:

Jornalistas, Extensão universitária, Gênero, Formação continuada, Discurso

Abstract

This paper presents a report about the course "Gender, discourse and media: from reflection to journalistic coverage", whose it was offered at the Extension School of the State University of Campinas (Unicamp), in the second half of 2018. The objective is to offer elements for journalistic to produce news about gender diversity. For this, the theoretical-methodological body used is the French Discourse Analysis. The course is aimed at professional journalists and students in the area, and people that seek continuing education out of Communication’s area. The course reinforces the essential character of the journalist's continuing education as a professional who acts in the narrative of the present, to acquire new knowledges to understand the complexity of the world and to increase perceptions about reality.

 

KEYWORDS: Journalists; University extension; Gender, Continuing education; Discourse.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Duílio Fabbri Júnior, Universidade Estadual de Campinas

Professor-convidado da Escola de Extensão da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutor em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Comunicação e Mercado pela Faculdade Cásper Líbero. Jornalista pela PUC-Campinas. Coordenador e professor do curso de Comunicação Social – Publicidade e Propaganda no Centro Universitário Salesiano de São Paulo (Unisal), campus Dom Bosco/Americana, professor no Centro Universitário Anchieta (UniAnchieta). E-mail: juniorduilio@uol.com.br.

Fabiano Ormaneze, Universidade Estadual de Campinas / Centro Universitário Metrocamp (UniMetrocamp) / Centro Universitário Anchieta (UniAnchieta)

Professor-convidado da Escola de Extensão da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutorando em Linguística (IEL) na mesma universidade, onde fez também mestrado em Divulgação Científica e Cultural no Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo (LabJor). Jornalista pela PUC-Campinas. Professor do Centro Universitário Metrocamp (UniMetrocamp) e no Centro Universitário Anchieta (UniAnchieta). E-mail: ormaneze@yahoo.com.br.

References

BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BULGARELLI, L. Moralidades, direitas e direitos LGBTI nos anos 2010. In: Gallego, E. S. O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018, p. 97-102.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMPO, A. A. A cura gay em revista: o estereótipo sobre homossexual nos discursos de Veja e Júnior. Caderno de Letras, n. 32, p. 11-37, set.-dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/cadernodeletras /article/view/12380. Acesso em: 01 abr. 2019.

COULOMB-GULLY, M. Les sciences de l´information et de la communication : une discipline gender blind ? Questions de la communication. n. 15, 2009. Disponível em : https://journals.openedition.org/questionsdecommunication /518#tocto1n4. Acceso em: 01 abr. 2019.

EXTECAMP. Programa do curso “Gênero, Discurso e Mídia”. Campinas: Unicamp, 2018 (documento interno, não publicado).

FABBRI JR., D. 2018. Les femmes dans le Jornal Nacional de la Rede Globo: le genre et le pouvoir. Action de Formation Bilatérale France-Brésil 2017-2018: Discours, genre, societé. Paris: Université Paris XIII, jan. 2018 (Apresentação oral).

FABBRI, JR., D.; ORMANEZE, F. ¿Qué mal hay en que una mujer sea (sólo) científica? Un análisis de discurso de obituário de Yvonne Brill em New York Times y sus desdoblamientos em Twitter? In: Jornada Vidas Ajenas. Actas... Santigo, Chile: Universidad Catolica de Chile, 2016.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2004.

HARAWAY, D. “Gênero” para um dicionário marxista: a política sexual de uma palavra. Cadernos Pagu, v. 22, p. 201-246, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n22/n22a09.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.

MARIANI, B. Sobre um percurso de análise do discurso jornalístico: a Revolução de 30. In: INDURSKY, F.; LEANDRO-FERREIRA, M.C. (Orgs.). Os múltiplos territórios da Análise do Discurso. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1999.

NAVARRO-BARBOSA, Pedro Luis. Mídia, memória e identidade. IN: FONSECASILVA, M. da C.; POSSENTI, S. (Org.). Mídia e rede de memória. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2007, p. 93-110.

ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 3 ed. Campinas: Pontes, 2001.

ORMANEZE, F. Do estético ao ideológico na análise das narrativas jornalísticas: o caso das histórias de vida. In: SOSTER, D. A.; PICCININ, F. Q. (orgs.). Narrativas midiáticas contemporâneas: perspectivas epistemológicas. Santa Cruz do Sul: Catarse, 2017, p. 200-211.

PAVEAU, M.-A. Das mulheres Tarzan às Peshmergas: estereótipos discursivos e ícones aerca das mulheres “masculinas”. In: ZOPPI-FONTANA, M.; FERRARI, A. J. Mulheres em discurso: gênero, linguagem e ideologia (v. 1). Campinas: Pontes, 2017, p. 121-147.

PENA, F. Teorias do jornalismo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à reafirmação do óbvio. Campinas: Ed. da Unicamp, 2010.

PISCITELLI, A. Gênero: a história de um conceito. In: ALMEIDA, H. B.; SZWAKO, J. (orgs.). Diferenças, igualdade. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009, p. 116-148.

THINK OLGA. Minimanual de jornalismo humanizado. São Paulo: Thinkolga, 2017. Disponível em: https://www.thinkolga.com/2018/01/31/minimanual-de-jornalismo-humanizado/. Acesso em: 01 abr. 2019.

TRAVANCAS, I. S. O mundo dos jornalistas. São Paulo: Summus, 1993.

ZOPPI-FONTANA, M.; FERRARI, A. J. Uma análise discursiva das identificações de gênero. In: ZOPPI-FONTANA, M.; FERRARI, A. J. Mulheres em discurso: identificação de gênero e práticas de resistência (v. 2). Campinas: Pontes, 2017, p. 07-20.

Published

2019-07-01

How to Cite

FABBRI JÚNIOR, Duílio; ORMANEZE, Fabiano. EXTENSION AND CONTINUOUS EDUCATION IN JOURNALISM: The experience of the course "Gender, discourse and media". Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 237–257, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p237. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7285. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático

Most read articles by the same author(s)