GÊNERO E RAÇA NA COMUNICAÇÃO DE MARCAS: A dimensão política do consumo sob uma perspectiva interseccional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p855

Keywords:

Identidade, Consumo, Interseccionalidade, Racismo, Feminismo Negro

Abstract

This article analyses the communication of brands that market products for curly and afro hair in celebration of International Women's Day and Black Awareness Day in 2018. Based in the origin of the two dates, we studied the political dimensions of consumerism, from an intersectional perspective between gender and race. The semiotic analysis of posts on Facebook of three Brazilian brands discusses the identity constitution of black women, their place in society, as well the empowerment and consumption in the contemporary, in a sexist and racist country. We verify how intersectionalities are approached (or erased), in a scenario that aims to insert black people in advertising discourses.

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Author Biographies

Pablo Moreno Fernandes Viana, PUC Minas

Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP, Mestre em Comunicação Social pela PUC Minas, Publicitário pelo Centro Universitário Newton Paiva. Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da PUC Minas. E-mail: pablomoreno@gmail.com. 

Dalila Maria Musa Belmiro, PUC Minas

Mestre em Comunicação Social pela PUC Minas, Publicitárias pela PUC Minas. Professora do Departamento de Comunicação Social da PUC Minas. E-mail: dalilahelvetica@gmail.com. 

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Published

2019-08-01

How to Cite

FERNANDES VIANA, Pablo Moreno; MUSA BELMIRO, Dalila Maria. GÊNERO E RAÇA NA COMUNICAÇÃO DE MARCAS: A dimensão política do consumo sob uma perspectiva interseccional. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 855–889, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p855. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7166. Acesso em: 23 dec. 2024.