DECIPHERING THE UFT: uma leitura semiótica da Universidade Federal do Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n2p221

Keywords:

organizational communication, visual identity, image, brand, university

Abstract

When it was 11 years old, the Federal University of Tocantins adopted a new brand and included a coat of arms in its symbolism, the fourth significant change of visual identity throughout its history. Five years later, this article recapitulates this evolution through an analytic-descriptive semiotic approach and seeks to unveil, with a critical view of institutional discourse and in the light of design and image fundamentals, possible interpretations beyond the official meanings of symbolic representations. From this reading it is concluded that the mutations of UFT's visual identity are justified in the consolidation process of the University, they dialogue with its trajectory and can be interpreted as a synthesis of its institutional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moisés de Lemos Martins, Universidade do Minho

Professor do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade do Minho. Director do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Doutorado pela Universidade de Estrasburgo em Ciências Sociais, na especialidade de Sociologia.

Bianca Zanella Ribeiro, Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Ciências da Comunicação na Universidade do Minho, mestre em Gestão de Políticas Públicas pela Universidade Federal do Tocantins, graduada em Comunicação Social, habilitação em Jornalismo pela Universidade Católica de Pelotas.

Published

2019-04-01

How to Cite

MARTINS, Moisés de Lemos; RIBEIRO, Bianca Zanella. DECIPHERING THE UFT: uma leitura semiótica da Universidade Federal do Tocantins. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 221–255, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n2p221. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6591. Acesso em: 22 nov. 2024.