FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p704

Keywords:

Cinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.

Abstract

The purpose of this text is to analyze the potentialities of a diversified curatorship of the audio-visual in the field of education. Starting from the lack of access of the Brazilian population to the independent films made in the country the article seeks to share some possibilities of expansion of the repertoire, based on a pedagogy of creation (BERGALA, 2008). We seek to enrich the debate with the theorizations of Deleuze and Guattari (1988-2016) regarding the strength of the encounter with art for the movement of thought. As a partial result, we defend that the curatorial work that searches the brazilian audiovisual panorama can trigger aesthetic experiences, which surpasses any model of instituted schooling.

 

KEYWORDS: Brazilian cinema; curatorship; repertoire; pedagogy of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Langie, Universidade Federal de Pelotas

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Mestrado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). E-mail: cintialangie@gmail.com.  

Carla Gonçalves Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela UFPel, Graduada em Psicologia pela UCPel. Professora associada da FaE/UFPel, docente permanente do PPGE da UFPel. Email: cgrm@ufpel.edu.br.

References

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Hipótese-cinema. Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola Tradução: Mônica Costa Netto, Silvia Pimenta. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE/FE/UFRJ, 2008.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

_________. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. L’ Abécédaire de Gilles Deleuze. Entrevista com Gilles Deleuze. Editoração: Brasil, Ministério de Educação, “TV Escola”, 2001. Paris: Editions Montparnasse, 1997. 1 videocassete, VHS, son., color.

_________. A imagem-tempo. Tradução de Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos. Textos e entrevistas (1975-1995). São Paulo: Editora 34, 2016.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Uma situação colonial? São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

KIAROSTAMI, Abbas. Abbas Kiarostami: duas ou três coisas que sei de mim. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

LOUREIRO, Robson. Educação, Cinema e Estética: elementos para uma reeducação do olhar. Revista Educação & Realidade, v. 1, n. 33, p. 135-154, 2008.

MIGLIORIN, Cezar. Cinema e Escola, sob o risco da democracia. In: Revista Contemporânea de Educação, vol 5.n.9. Jul/Dez, 2010.

_________. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

PINTO, Ivonete. Cinema irrelevante: uma análise do cinema nacional contemporâneo a partir das percepções do crítico Jean-Claude Bernardet. In: Revista Teorema: crítica de cinema v. 21. Porto Alegre: 2012.

ROLNIK, Suely. O saber-do-corpo nas práticas curatoriais: driblando o inconsciente colonial-capitalístico. Texto apresentado oralmente no seminário Curadoria em artes visuais: um panorama histórico e prospectivo, promovido pelo Santander Cultural. Porto Alegre, 18 de maio a 23 de julho de 2017. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/363429106/Texto-Suely-Rolnik. Acesso em 14 de dez. de 2017.

Filmes citados

ELENA. Direção: Petra Costa, Brasil, 2012.

Published

2018-10-08

How to Cite

LANGIE, Cintia; RODRIGUES, Carla Gonçalves. FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 6, p. 704–728, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p704. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Tema Livre / Free Theme / Tema Libre