THE CONSTITUTION OF THE SOCIAL BEING: WORK AND HUMAN TRAINING IN MARX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p391

Keywords:

Job, human formation, Marx

Abstract

The article aims at apprehending the fundamentals of Marx's critique of the liberal postulates of the relation between individual and society, showing its unfolding for the constitution of the social and historical being and its influences on the conception of human formation in an emancipatory perspective. In order to achieve this goal, Marx's debates with the political economists and their philosophical controversies with Feuerbach and Hegel, expressed in the Manuscripts of 1844 and in the Theses on Feuerbach, are used; to the texts The German Ideology, written jointly with Engels, and Contribution to the critique of political economy. In this set of texts, Marx exposes the bases of the relationship between individual and society in making criticism both to the way it appears and is thought under capitalism as to its ontological content, which will only reveal itself in another socially, humanly constituted form.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juciley Silva Evangelista Freire, Universidade Federal do Tocantins

Professora Adjunta do Campus de Palmas. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da UFT. Coordenadora de Gestão do Programa Institucional de Iniciação à Docência – PIBID/UFT. Pesquisadora da Iniciativa Educação, Pobreza e Desigualdade Social – UFT/MEC/SECADI. Coordenadora do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas – NEPED. E-mail: jucy@uft.edu.br.

References

GOLDMANN, Lucien. Dialética e cultura. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

LUKÁCS, Georg. Ontologia do ser social: a falsa e a verdadeira ontologia de Hegel. Trad. Carlos Nélson Coutinho. São Paulo: Livraria de Ciências Humanas, 1979.

_________. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. Trad. Rodnei Nascimento; Rev. Tad. Karina Jannini. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MAAR, Wolfgang Leo. A educação na época da conectividade em rede: ou que fim levou a autonomia? Inter-Ação, Goiânia, v. 39, n. 2, p. mai./ago. 2014.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Trad. Maria Helena Barreiro Alves. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

__________. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

__________. “Teses sobre Feuerbach”. In.: Marx, Karl; Engels, Friedrich. A ideologia Alemã. Trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, p. 99-103, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. Trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. Trad. Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.

TONET, Ivo. Educação e Formação Humana. Ijuí: Unijui, 2006.

Published

2018-04-01

How to Cite

FREIRE, Juciley Silva Evangelista. THE CONSTITUTION OF THE SOCIAL BEING: WORK AND HUMAN TRAINING IN MARX. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 391–413, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p391. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5125. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)