THE DEVELOPMENT OF COMPUTATIONAL THINKING WITH THE INTEGRATION OF SOFTWARE SCRATCH AT COLLEGE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p276

Keywords:

Pensamiento computacional; Economía doméstica y financiera; Software Scratch; Tecnologías de Información y Comunicación Digitales (TDIC).

Abstract

This article aims to analyze the integration of software Scratch to promote the development of computational thinking at higher education. For such, the contents of Domestic Economy and Financial Education were explored as scenario at the instruction of Computation basic concepts, being them algorithms, speech and programming architecture tied to the resolution of daily problems, allowing the citizen's formation. The theoretical referential is articulated with Information and Communication Digital Technologies (ICDT) at Education and Computational Thinking concepts, apart from specific contents from Domestic Economy and Financial Education area. The investigation is of qualitative nature and was made at the Economics and Civil Engineering courses in an University of the South of Bahia in 2017. The methodology used the exploratory study techniques, empiric study and development study with the intent of elaborating activities contextualized in the software Scratch that involve Domestic Economy and Financial Education themes. On that base, it was highlighted the artefacts construction using the programming speech of Scratch and the ICDT, providing the learning of computational concepts and the dissemination of the computational thinking concept at the higher education courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviana dos Santos Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação: Currículo - PUC/SP com período Sanduiche na Universidade do Minho, Portugal. Mestre em Educação e licenciada em Matemática pela FCT/UNESP. Atualmente é docente na Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC - Ilhéus/Bahia atuando como docente nos cursos de graduação e pós-graduação.  E-mail: flavianadss@gmail.com.

Alisandra Cavalcante Fernandes de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Coordenadora do PIBID. Possui mestrado em Tecnologia da Comunicação e Informação em EaD pela Universidade Federal do Ceará (2009) e doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2014). Atua nas áreas da Educação com ênfase em Tecnologia Educacional, informática educativa, objetos de aprendizagem, tecnologia educacional e educação à distância. E-mail: alisandra.cavalcante@ifce.edu.br. 

Katia Alexandra Godoi e Silva, Centro Universitário da Grande Dourados (Unigran Capital)

Professora da Faculdade Unigran Capital no curso de Design de Interiores. Possui Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) (2009-2013), mestrado em Design pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2007-2009. Pós-doutorado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Atua na área de Educação (com ênfase em Tecnologias Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, processo de formação de professores para a escolha e avaliação de materiais didáticos digitais, tecnologia integrada ao currículo e educação a distância) e de Design (com ênfase em Design de Interiores, Design de Informação, Interação Humano-Computador e Usabilidade, atuando principalmente nos seguintes temas: design de interiores; avaliação de design pedagógico e de usabilidade). E-mail: katigodoi@gmail.com. 

Published

2019-01-14

How to Cite

SILVA, Flaviana dos Santos; ALMEIDA, Alisandra Cavalcante Fernandes de; GODOI E SILVA, Katia Alexandra. THE DEVELOPMENT OF COMPUTATIONAL THINKING WITH THE INTEGRATION OF SOFTWARE SCRATCH AT COLLEGE EDUCATION. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 276–298, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p276. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4740. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II