TECHNOLOGIES IN HISTORY TEACHING: production of open educational resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p965

Keywords:

REA; tecnologias digitais; ensino de História.

Abstract

Open Educational Resources (OER) are teaching-learning materials in any media or medium, public domain or openly licensed, that can be used or adapted and distributed by third parties (UNESCO, 2012). This article presents an overview of the Brazilian discussions on OER, as well as reflections on the technologies and the teaching of History, in order to elaborate an OER using Prezi. Thus, it was possible to highlight the potential of the production of OER for the teaching of History, contributing to the reflections on the theme in the initial and continuing formation of teachers.

 

KEYWORDS: OER; digital technologies; teaching history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosária Helena Ruiz Nakashima, Universidade Federal do Tocantins

Pedagoga. Mestre em Educação pela Unicamp sobre Educação, Tecnologia e Lousa Digital. Doutora na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares, pela Faculdade de Educação da USP. Professora Adjunta do Curso de Licenciatura de História da Universidade Federal do Tocantins (UFT). E-mail: rosaria@uft.edu.br.

Daniel Bueno da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Graduando em Licenciatura em História na Universidade Federal do Tocantins (Campus de Araguaína). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq). E-mail: daniel2014bs@gmail.com.

References

ACKER, Maria Teresa Vianna Van; BERCITO, Sonia de Deus Rodrigues. Ensino de história, material didático e formação de professores: entre práticas e saberes. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração currículo e tecnologias: concepção e possibilidades de criação de Web currículos. In: ______; ALVES, Dom Robson Medeiros, OSB; LEMOS, Silvana Donadio Vilela (Orgs.). Web Currículos: Aprendizagem, pesquisa e conhecimento com uso das tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2014. p. 20-38.

AMIEL, Tel. Desafios do trabalho com recursos educacionais abertos na formação inicial docente. Revista de Educação a Distância EmRede, Porto Alegre, v. 2, n. 2, 2015. Disponível em: <http://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/issue/view/4/showToc>. Acesso em: 9 dez.2016.

BARCHIK, Rita Galgani. Inovação disruptiva na criação e disseminação de repositórios institucionais de recursos educacionais abertos. 2015. 192f. Dissertação (Mestrado em administração) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: História – 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC/SEB, 1998.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2013.

______. PNE (2014-2024). Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em 20 mar. 2015.

FONSECA, Selva Guimarães. A história na educação básica: conteúdos, abordagens e metodologias. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte, 2010. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7168-3-4-historia-educacao-basica-selva/file>. Acesso em: 9 dez.2016.

HEREDIA, Jimena de Mello. Recursos Educacionais Abertos: mapeamento da comunicação científica. 2015. 193 p. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

JACQUES, Juliana Sales. Potencialidade dos REA no Ensino-aprendizagem mediado por Tecnologias em Rede. EaD em Foco. v. 7, n. 1, p. 15-26, 2017.

LIMA, Daniel Torquato Fonseca de; BUENO, João Gonçalves Batista. Utilização das ferramentas digitais para uma construção do conhecimento histórico. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.

MORAIS, Elayne; RIBEIRO, Aline; AMIEL, Tel. Questões legais. In: EDUCAÇÃOABERTA. Recursos Educacionais Abertos (REA): Uma caderno para professores. Campinas, SP: Educação Aberta, 2011. Disponível em: <http://educacaoaberta.org/wiki/index.php?title=Caderno_REA>.Acesso em: 23 fev. 2016.

OKADA, Alexandra; et al. Coaprendizagem através de REA e Redes Sociais. In: OKADA, Alexandra (Org). Recursos Educacionais Abertos e Redes Sociais: Coaprendizagem e Desenvolvimento Profissional. São Luiz: Ed: UEMA, 2013.

OLIVEIRA, Susane Rodrigues de Oliveira. Mídias Digitais e Saberes Docentes no Ensino de História das Mulheres. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.

PEREIRA, Angela Maria de Almeida. Uso de Recursos Educacionais Abertos (REA) na educação superior/UAB: sonho ou realidade?. 2015. 161f. Dissertação (Mestrado em educação matemática e tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

PICONEZ, Stela C. Bertholo; NAKASHIMA, Rosária H. R.; PICONEZ FILHO, Oscar Luiz. Formação permanente de educadores, recursos educacionais abertos (REA) e integração dos conhecimentos. In: OKADA, Alexandra (Org.). Recursos educacionais abertos e redes sociais. São Luís: EDUEMA, 2013. p.279-293.

PINHEIRO, Daniel Silva. Potencialidades dos recursos educacionais abertos para a educação formal em tempos de cibercultura. 2014. 88f. Dissertação (Mestrado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

ROSSINI, Tatiana S.S; SANTOS, Edméa O.D; AMARAL, Miriam M. do A. Recursos Educacionais Abertos na Formação de Professor-Autor na Cibercultura. EaD em Foco. v. 7, n. 1, p. 1-14, 2017.

STAROBINAS, Lilian. REA na educação básica: a colaboração como estratégia de enriquecimento dos processos de ensino-aprendizagem. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson De Lucca (Org.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012.

UNESCO. Declaração REA de Paris em 2012. Disponível em: <http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/WPFD2009/Portuguese_Declaration.html>. Acesso em 13 abr. 2015.

VALENTE, José Armando. Aprendizagem e mobilidade: os dispositivos móveis criam novas formas de aprender? . In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALVES, Dom Robson Medeiros, OSB; LEMOS, Silvana Donadio Vilela (Orgs.). Web Currículos: Aprendizagem, pesquisa e conhecimento com uso das tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2014. p.39-56.

ZANCANARO, Airton. Produção de recursos educacionais abertos com na disseminação do conhecimento: uma proposta de framework. 2015. 383f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Centro Tecnológico, universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis, 2015.

Published

2018-10-08

How to Cite

NAKASHIMA, Rosária Helena Ruiz; DA SILVA, Daniel Bueno. TECHNOLOGIES IN HISTORY TEACHING: production of open educational resource. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 6, p. 965–984, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p965. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4569. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Tema Livre / Free Theme / Tema Libre