MEMORIES AND NARRATIVES: the community impulse of the Center for Study and Research on Rehabilitation (CEPRE/FCM/Unicamp) through oral history
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p684Keywords:
oral history, institutional memory, communityAbstract
This article presents the results of a research on the trajectory and the community services of the Center for Studies and Research in Rehabilitation "Prof. Dr. Gabriel O. S. Porto "(CEPRE), which integrates the Faculty of Medical Sciences of UNICAMP. Through oral narratives of professors and other professionals who have been responsible for the constitution and development of CEPRE, the history and the memory of the Center is discussed, especially considering its initial definition as an institute focused on activities of community health service. The testimonies confirmed that individual experiences are constitutive of the social fabric and that oral history is an effective method to deal with the trajectory of institutions.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3. Ed, Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013. 386 p.
BORGES, Maria Eliza Linhares. A Reforma Universitária de 1968: memórias da repressão e da resistência na UFMG. História Oral, v. 11, n. 1-2, p. 149-168, jan.-dez. 2008.
BRIANI, Maria Cristina. História e construção social do currículo na educação médica: a trajetória do curso de medicina da Faculdade de Ciências Médicas da UNICAMP. UNICAMP: Programa de Pós-Graduação em Educação. Campinas, 2003.
BRISOLLA, Sandra et. al. As relações universidade-empresa-governo: Um estudo sobre a Universidade Estadual de Campinas. Educação & Sociedade, ano XVIII, nº 61, dezembro, 1997.
CÁNDIDA SMITH, R. Circuitos de subjetividade: História oral, arte e acervo. São Paulo: Letra e Voz, 2012.
CEPRE. Planes CEPRE FCM. Campinas, SP: Faculdade de Ciências Médicas, 2016. 32 fl.
DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História oral – memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 136 p.
FERREIRA, Marieta de Moraes. História oral, comemorações e ética. Projeto História. Ética e História oral, São Paulo, nº 15, p.157-164, abr. 1997.
FIGUEIREDO, Miriam Beatriz Figueiredo. Da memória dos trabalhadores à Memória Petrobras: A história de um projeto. FGV: Mestrado em Bens Culturais e Projetos Sociais. Rio de Janeiro, 2009.
FRISCH, Michael. A Shared Authority: Essays on the Craft and Meaning of Oral and Public History. New York: SUNY Press, 1990.
MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educ.[online]. 2009, vol.14, n.41, pp. 269-280.
PASSERINI, Luisa. A memória entre política e emoção. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
PORTELLI, Alessandro. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.
SAAD, Mário José Abdalla et al. FCM 50 ANOS – A realidade ultrapassou o sonho / Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas. Campinas, Sp: FCM Unicamp, 2013 – 360p.
SANTHIAGO, Ricardo; MAGALHÃES, Valéria Barbosa de. História oral na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.