ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550

Keywords:

Online communication, Research, Information and Communication Technologies

Abstract

The text analyzes the possibilities and limits of the construction in researches in education of online tools for data collection. It discusses the aspects of research as a domain field of imperialist reason that produces a social hierarchy of objects, through the devices of reason in the common places of academic research. It concludes that in the research on education, although the advances of Information and Communication Technology (ICT), the online communication tools for data collection runs into the limits of the act of educating itself, in which, although usable, these tools do not Give a return of large answers by the subjects studied, due to their own lack of interest in the use of ICT for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla Cristina Silva Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Licenciada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão. É professora na Universidade Federal do Maranhão. Email: sousa.karlla@gmail.com.

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaios sobre a metamorfose e a centralidade no mundo do trabalho. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1995.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. São Paulo: Abril Cultural, 1996. (Coleção os pensadores).

BAGNO, MARCOS. Pesquisa na escola: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1998.

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação? 3.ed. Capinas: Autores Associados, 2009 (Coleção polêmicas do nosso tempo, n.78).

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas. São Paulo: EDUSP, 1977.

_________. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

_________. BOLTANSKI, Luc. La production de l'idéologie dominante. In: Actes de la recherche en sciences sociales. vol. 2, n°2-3, France/juin 1976. p. 3-73.

_________. Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

_________; WACQUANT, Loïc. Sobre as artimanhas da razão. In: _________. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

CASTRO, Claudio Moura de. A escolha do tema. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.

COMTE, August. Curso de filosofia positiva. São Paulo: Abril cultural, 1978.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1998.

DURKHEIM, Émille. As regras do método sociológico. 11.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1978.

GONÇALVES, Maria de Fátima. A reinvenção do Maranhão dinástico. In: ENCONTRO DE ANTROPÓLOGOS DO NORDESTE. São Luís: ABANNE, 2003. p.1-20.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luís. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2002.

GRISPUN, Mírian P.S. Zippin (org). Educação tecnológica – desafios e perspectivas. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Discurso e representação ou de como os boloma de Kiriwama podem reencarnar-se nas atuais pesquisas. In: CARDOSO, Ruth C.L (org). A aventura antropológica: teoria e pesquisa. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

MORAES, Ubirajara Carnevale de (org). Tecnologia educacional e aprendizagem – o uso dos recursos digitais. São Paulo: Livro Pronto, 2008.

OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

PEIRANO, Mariza. A favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relumme Dumará, 1995.

PIMENTA, Selma Garrido (org). Saberes Pedagógicos e atividade docente. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2012.

POLISTCHUK, Ilana; TRINTA, Aluízio Ramos. Teorias da comunicação – o pensamento e a prática da comunicação social. Rio de Janeiro: campus, 2003.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Brasília: UNB, 2004.

Published

2018-06-29

How to Cite

SILVA SOUSA, Karla Cristina. ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 550–570, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254. Acesso em: 3 jul. 2024.