TIME AND COMMUNICATION: New Horizons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p698

Keywords:

Organizational communication, organizational culture, intelligent organization, echnological speed, information and communication society, corporate identity

Abstract

This essay is the result of a reflection reflection on the impact and effect of communication in the processes of organizational culture change. Traditional culture and communication in organizations no longer responds to contemporary demands, which promotes the construction of a new identity in the face of technological speed and concern over time. Thus, the objective is to analyze the role of communication in the processes of business change. Based on the bibliographic review as methodology, the function of organizational communication, organizational culture and dissonance between traditional and emerging corporate models is analyzed. It concludes that the idea of time, hierarchical organization, values and habits are moving towards new horizons where innovative changes in organizational culture and communication are the key to success and survival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Pagán Martínez, Universidade de Múrcia

Doutora pela Universidade de Múrcia em Técnicas e Métodos actuais em Informação e Documentação. Tecnologias da Informação. Campus de Espinardo, Múrcia, Espanha. Pesquisadora de Pós-doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Agronegócio e Desenvolvimento da Universidad Estadual Paulista - UNESP, Tupã, SP-Brasil.  Mestrado em Gestão de Conteúdo Digital e Gestão Digital Cultural Heritage (Gestão do Conhecimento e Novas Tecnologias) pela Universidade de Castilla-La Mancha, Espanha. Especialista Pós-Graduação em Sensoriamento Remoto e Sistemas de Informações Geográficas (GIS) para a Universidade de Castilla-La Mancha, Espanha. Graduada em Humanidades pela Universidade de Castilla-La Mancha, Espanha.

Desenvolve estudos e pesquisas em tecnologias digitais, comunicação, agronegócio e cultura. 

 

Renato Dias Baptista, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Profesor Doctor de la Universidad Estadual Paulista FCE/UNEP, Campus de Tupã, SP, Brasil donde actúa como coordinador y docente del Grado en Administración, actúa como docente de Postgraduación y Máster Universitario, y orienta y desarrolla proyectos de investigación en I+D+i sobre Cultura y Gestión de Recursos Humanos. Doctor en Comunicación y Semiótica por el Programa de Estudios de Postgraduación de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo - PUC/SP, Brasil. E-mail: rdbapt@gmail.com

References

BERLO, David Kenneth. O processo da comunicação. 7ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

CASTELLS, Manuel. Creatividad, innovación y cultura digital. Un mapa de sus interacciones. Revista Telos, v. 77, 2009. [en línea]. Disponible en: http://soci.edadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos. [Recuperado: 19/06/2017].

DIAS BAPTISTA, Renato y PAGÁN MARTÍNEZ, Marta. Comunicación y Nuevas Tecnologías: Crisis de Identidad Organizacional e Individual. Razón y Palabra, v. 20, n. 94, 2016. Disponibles en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199547464060. [Recuperado: 15/06/2017].

KATZ, Daniel y KHAN, Robert Louis. Psicología social de las organizaciones. México: Trillas, 1988.

LEÓN, Roger, TEJADA, Eberth, y YATACO, Marco. Las organizaciones inteligentes. Industrial data, v. 6, n. 2, 2003.

LUCAS MARÍN, Antonio. La comunicación en la empresa y en las organizaciones. Barcelona: Bosch comunicación, 1997.

MANUCCI, Marcelo. De los medios a los símbolos: El desafío de la comunicación organizacional en un mundo interconectado. Intangible Capital, n. 2, 2004.

MARQUES DE MELO, José. Comunicação Social: teoria e pesquisa. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 1975.

MARTÍNEZ DE VELASCO, Alberto y Nosnik, Abraham. Comunicación organizacional práctica: manual gerencial. Editorial trillas, 1988.

PERLES, João Batista. Comunicação: conceitos, fundamentos e história. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação, 2007.

PINCHOT, Gifford. y PINCHOT, Elizabeth. The Intelligent Organization: Engaging the Talent and Initiative of Everyone in the Workplace, 2006.

PUCHOL. Luis. Dirección y Gestión de Recursos Humanos. Madrid: Díaz de Santos, 1997.

PUTNIK, Goran D. (Ed.) Encyclopedia of networked and virtual organizations. IGI Global, 2008.

RAE - Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. Comunicación. Diccionario de la lengua española (23ª edición). Madrid: Espasa, 2014.

ROSA, Hartmut. Aceleración social: consecuencias éticas y políticas de una sociedad de alta velocidad desincronizada. Persona y Sociedad, v. 25, n. 1, pp. 9-49, 2016.

SALADRIGAS MEDINA, Hilda. Comunicación organizacional: Matrices teóricas y enfoques comunicativos. Revista Latina de Comunicación Social, 60, 2005.

SOUSA, Jorge Pedro. Elementos da teoria e pesquisa da comunicação e dos media. 2ª ed. Porto: Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, 2006. Disponible en: www.bocc.ubi.pt/pag/sousajorge-pedro-elementos-teoria-pesquisacomunicacao-media.pdf. [Recuperado: 15/06/2017].

SOUZA BRASIL, João Pompeu. Fundamentos antropológicos da comunicação. In: Adísia Sá (Coord.). Fundamentos científicos da comunicação. Petrópolis: Vozes, pp. 74-103, 1973.

TATTERSALL, Ian. Como nos tornamos humanos. Scientific American. São Paulo: Duetto. Edição Especial, n. 17, pp. 68-75, 2006.

TÚÑEZ, Miguel. La gestión de la comunicación en las organizaciones. Zamora, España: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2012.

VIGOTSKY, Liev Semionovich. Construcción del Conocimiento. España. Revistas Aula, n. 51, 1973.

Published

2017-10-01

How to Cite

MARTÍNEZ, Marta Pagán; BAPTISTA, Renato Dias. TIME AND COMMUNICATION: New Horizons. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 698–727, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p698. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4251. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)