MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149

Keywords:

virtual reality, games for health, serious games

Abstract

needs and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality.

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Author Biographies

Liliane S. Machado, Universidade Federal da Paraíba

Professora associada do Departamento de Informática da Universidade Federal da Paraíba, concluiu o doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Computação Aplicada pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) e Graduação em Ciencias da Computação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Modelos de Decisão e Saúde (Mestrado e Doutorado), do Programa de Pós-Graduação em Informática (Mestrado) e do Programa de Computação, Comunicação e Artes da Universidade Federal da Paraíba. E-mail: liliane@di.ufpb.br.

Thaise Kelly de Lima Costa, Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Ciência da Computação, mestrado em Informática e doutorado em Modelos de Decisão em Saúde pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professora/pesquisadora da Universidade Federal da Paraíba. E-mail: thaise@dce.ufpb.br.

Ronei Marcos de Moraes, Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Estatística pela Universidade Estadual de Campinas (1988), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal da Paraíba (1992), doutorado em Computação Aplicada pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (1998) e pós-doutorado na Engenharia Elétrica da Escola Politécnica da USP. É professor titular da Universidade Federal da Paraíba. E-mail: ronei@de.ufpb.br.

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Published

2018-06-29

How to Cite

MACHADO, Liliane S.; COSTA, Thaise Kelly de Lima; MORAES, Ronei Marcos de. MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 149–172, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074. Acesso em: 18 jul. 2024.