INTERACTION REGIMES IN A NARRATIVE OF THE REPERCUSSION: O Boticário, “the couples”, Malafaia and “me”.

Authors

  • José Maria Mendes Pereira Junior Universidade Federal de Pernambuco
  • Rogério Covaleski Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p847

Keywords:

Advertising; Narratives; Interaction Regimes; Participatory Culture; Repercussion.

Abstract

The narratives of the repercussion arise, on the one hand, from the attempts of programming and manipulation of the companies and their publicity, as well as, on the other hand, the logics of adjustment and accident found in the narratives of the consumers. A continuum between the interaction regimes (LANDOWSKI, 2014), embodied in this article by O Boticário's advertising for Valentine's Day (2015) and the subsequent repercussion of its advertising, which allows us to reflect on the dynamic relationship between brands and their consumers In the context of participatory culture (JENKINS, 2008), where the functional acts of advertising (adhesion and purchase) blend with the appropriations that the "receiver" makes of advertising messages, using them as another constituent element of their fabric social.

 

KEYWORDS: Advertising; Narratives; Interaction Regimes; Participatory Culture; Repercussion.

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Author Biographies

José Maria Mendes Pereira Junior, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFPE. Mestre pelo Programa do Pós-graduação em Comunicação da UFPB. Graduado em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda, com especialização em Criação Publicitária, ambos pelo Instituto de Educação Superior da Paraíba – IESP. E-mail: jose.mendes.jr@gmail.com.

Rogério Covaleski, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), com pós-doutoramento pela Universitat Pompeu Fabra de Barcelona – Espanha. Colíder do Grupo de Pesquisa “Publicidade nas Novas Mídias e Narrativas do Consumo” (PPGCOM/UFPE); membro do Grupo de Pesquisa "Comunicação, Discursos e Biopoliticas do Consumo" (PPGCOM/ESPM). Mestre em Comunicação e Linguagens (UTP), Graduado em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda (PUC-PR). Professor do PPGCOM/UFPE. E-mail: rogerio@covaleski.com.br

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Published

2018-04-01

How to Cite

PEREIRA JUNIOR, José Maria Mendes; COVALESKI, Rogério. INTERACTION REGIMES IN A NARRATIVE OF THE REPERCUSSION: O Boticário, “the couples”, Malafaia and “me”. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 847–869, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p847. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3822. Acesso em: 25 nov. 2024.