INTERACTION REGIMES IN A NARRATIVE OF THE REPERCUSSION: O Boticário, “the couples”, Malafaia and “me”.
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p847Keywords:
Advertising; Narratives; Interaction Regimes; Participatory Culture; Repercussion.Abstract
The narratives of the repercussion arise, on the one hand, from the attempts of programming and manipulation of the companies and their publicity, as well as, on the other hand, the logics of adjustment and accident found in the narratives of the consumers. A continuum between the interaction regimes (LANDOWSKI, 2014), embodied in this article by O Boticário's advertising for Valentine's Day (2015) and the subsequent repercussion of its advertising, which allows us to reflect on the dynamic relationship between brands and their consumers In the context of participatory culture (JENKINS, 2008), where the functional acts of advertising (adhesion and purchase) blend with the appropriations that the "receiver" makes of advertising messages, using them as another constituent element of their fabric social.
KEYWORDS: Advertising; Narratives; Interaction Regimes; Participatory Culture; Repercussion.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação e Consumo. In: CITELLI, Adilson et al. (Orgs.) Dicionário de Comunicação: escolas, teorias e autores. São Paulo: Contexto, 2014.
BRAGA, Clara Soares; SILVA, Daniela Brandão do Couto e; MAFRA, Rennan Lanna Martins. Fatores de identificação em projetos de mobilização social. In: HENRIQUES, Márcia Simeone (Org.). Comunicação e estratégias de mobilização social. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
CARRASCOZA, João Anzanello. Razão e Sensibilidade no texto publicitário. São Paulo: Futura, 2004.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CASTRO, Gisela. Mídia, consumo, globalização e contemporaneidade. In: BACCEGA, Maria Aparecida. (Org.) Comunicação e Culturas do Consumo. São Paulo: Atlas, 2008.
CLUBE DE CRIAÇÃO. Dia dos Namorados: Almap e W3haus em campanha para O Boticário. Disponível em: <http://tinyurl.com/zbtel9t>. Acesso em 5 mai. 2016.
COVALESKI, Rogério. O processo de hibridização na narrativa publicitária. In: Revista Comunicación, N.10, V.1, 2012, pp.52-62.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2014. G1.
Conar “absolve” Boticário por propaganda com casais gays. Disponível em: <http://tinyurl.com/h4bm2ay>. Acesso em: 13 mai 2016.
JENKINS, Henry. Cultura da Conexão: cirando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O Futuro da Internet: Em direção a uma ciberdemocracia. São Paulo: Paulus, 2010.
LONGO, Walter. Marketing e Comunicação na era pós-digital: as regras mudaram. São Paulo, HSM do Brasil, 2014.
MONNERAT, Rosane Mauro. Publicidade pelo avesso: propaganda e publicidade, ideologias e mitos e a expressão da ideia – o processo da criação da palavra publicitária. Niterói: EdUFF, 2003.
PATRIOTA, Karla; BARROS, Ana Cirne de. Comunicação mercadológica na contemporaneidade: a construção de diferentes interações entre empresas e consumidores na Web. In: Revista Intexto, UFRGS, Porto Alegre, nº 28, jul. 2013. Disponível em: <http://tinyurl.com/zr8haqp>. Acesso em 02 mai 2016.
PLURALE. Grupo Boticário: crescimento mesmo em ano fraco apoiado em inovação e sustentabilidade. Disponível em: <http://tinyurl.com/z9zvo6p>. Acesso em 13 mai. 2016.
SIQUEIRA, Olga Angélica Santos; COVALESKI, Rogério. Conteúdo de marca audiovisual e regimes interacionais: reflexões sobre o engajamento digital do consumidor. In: Anais eletrônicos do XXIV COMPÓS. Brasília, junho de 2015.
WOLTON, Dominique. Informar não é Comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.