PUBLIC HISTORY: communication and historical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p41

Keywords:

Public History, Historical education and communication;, Democratization and stigmatization

Abstract

This article aims to present the concept and practices of Public History as a new positioning of historical science in dialogue with communication professionals, in the sense of producing and disseminating human experiences. For this, the origin of the concept of Public History and the different forms of historical education that the use of the new technologies can provide (among them the Internet) is discussed. In this sense, the reader is invited to reflect on the possibilities of publicizing and democratizing historical knowledge and culture, expanding the opportunity for production, dissemination and public access to different forms of experience in time. The article also intends to draw attention from professionals dealing with History and Communication to the dangers of exclusively commercialized productions that transform the popularization of History in the reinforcement of cultural stigmas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Gouveia de Oliveira Rovai, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL)

Professora Adjunta da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL/MG). Pós-doutorado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ). Doutora em História Social pela Universidade de São Paulo (USP/SP). Membro da Rede Brasileira de História Pública. Líder do Grupo de Pesquisa História do Brasil: memória, cultura e patrimônio (UNIFAL/MG); pesquisadora do Núcleo de Estudos em História Oral (NEHO/USP) e do Laboratório de História Oral e Imagem (LABHOI/UFF). E-mail: martarovai@usp.br.

References

ALBIERI, Sara. História Pública e Consciência Histórica In ALMEIDA, Juniele R.; ROVAI, Marta G. O. Introdução à História Pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011, p.19-30.

ALMEIDA, Juniele R.; ROVAI, Marta G. O. Introdução à História Pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1997.

LÈVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

__________. Inteligencia colectiva: por una antropologia del ciberespacio. Washington, 2004. Disponível em: <http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org>. Acesso 12 de novembro de 2016.

NOIRET, Serge. História Pública digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.

QUEIROZ, Moema Nascimento. A Educação Patrimonial como Instrumento de Cidadania. Revista Museu. Disponível em .Acessado em 21 de novembro de 2016.

RÜSEN, JÖRN. Razão histórica, teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados. Alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In MAUAD, Ana M.; ALMEIDA, Juniele R.; SANTHIAGO, Ricardo. História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

SCHITTINO, Renata. O conceito de público e o compartilhamento da história In MAUAD, Ana M.; ALMEIDA, Juniele R; SANTHIAGO, Ricardo. História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016, p.40.

Published

2017-04-01

How to Cite

ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. PUBLIC HISTORY: communication and historical education. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 41–65, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p41. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3465. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático