FACEBOOK 'S CONTRIBUTIONS TO MATH LITERACY IN THE 3RD YEAR PRIMARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p274Keywords:
New Technologies, Facebook, Mathematics, Case studyAbstract
Developed in a conceptual context of a connected society, in cyber-cultural times, in which the use of new technologies in education is a reality, this dissertation consists of a case study of a qualitative nature. The starting point is to analyze the possibilities of use and knowledge-building that Facebook enables to mathematics literacy for third-grade students of Elementary Education in a public state school in São Francisco de Paula, Rio Grande do Sul, Brazil. The theoretical references of the dissertation are: New Technologies in Education - highlighting the experiences in Brazil and Portugal since the beginning of its trajectories (historic and legal) of insertion of technology in education; social networks and Facebook present in the Web 2.0 the interactive context - allowing Facebook to be a tool with possibilities of use and mediation in a Mathematics teaching school environment; and, the latter, breaking the dichotomy of theory and practice associated to the theoretical branch of ethnomathematics, as a booster of significative learning based on the daily experiences of the students. The main results were: (i) the interest of the students, regarding their encouragement of the use of social networ Facebook as a support of mathematical knowledge, has significantly increased, strengthening participation and involvement in the classroom; (ii) the vast majority of students did not have significant knowledge about Facebook social network in both their daily experiences and on their contributions for an educational proposal inserted in the school; (iii) the development of the proposed activities for the intervention, based on conventional and arbitrary length measurements, in the third year of elementary school, offered the opportunity of deepening the knowledge of the Facebook tool, as a support for the resolution of problem situations.
Downloads
References
ALLEGRETTI, Sonia Maria Macedo, HESSEL, Ana Maria Di Grado, HARDAG Claudia Coelho e SILVA José Erigleidson. Aprendizagem nas redes sociais virtuais: o potencial da conectividade em dois cenários. REvista Cet. (2012)
BARROS, Cândida & OLIVEIRA, Isolina Rosa. Videojogos e Aprendizagens matemáticas na Educação Pré-escolar: um estudo de caso. Educação, Formação e Tecnologias, 95-113. (2012)
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados. (2005)
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista & COUTINHO Clara Pereira (setembro de 2008). O Google sites no processo de ensino e aprendizagem: uma experiência no ensino superior. Acesso em 05 set2015, disponível em http://periodicos.prosped.pro.br/index.php/revistateias/articles/...343
CARVALHO, Maria Jane S., NEVADO, Rosane Aragon e MENEZES Crediné Silva de. Aprendizagem da Geometria em b-learning no ensino básico. Educação, Formação e Tecnologias, 62-71. (2012)
CARVALHO, Maria Jane Soarse & ANDRADE, A. M. V. (2007). Arquiteturas pedagógicas para a educaçlão a distância. In: M. J. Carvalho, & R. A. Nevado, Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores (pp. 35-52). Porto Alegre: Ricardo Lenz.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar. (2003)
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra.(2005)
COSTA, Ana Maria & FERREIRA, André Luis. Novas possibilidades metodológicas para o ensino-aprendizagem mediados pelas redes sociais Twitter e Facebook. RenCi Ma, 136-147. (2012)
COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. Coimbra: Almedina. (2013)
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus. (1996)
FREITAS, Viviane Rodrigues. A contribuição da etnomatemática. Mundo Jovem, 6. (2010)
FUNDAMENTAL, M. (2000). Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: DP&A.
FUNDAMENTAL, S. d. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais-Matemática. Rio de Janeiro: DP&A.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas. (2009)
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 20-29. (1995)
http://pt.wikipedia.org.wiki. (05 de setembro de 2015). nós-redesdecomunicação.
JORDANE, Alex & FREITAS, Viviane Rodrigues. Para que estudar matemática? Mundo Jovem, 7. (2011)
LEMOS, André. Cibercultura, cultura e identidade. Em direção a uma "Cultura Copyleft"? REvista de comunicação e cultura. (2009)
LOPES, Rita Alice & HERNECK, Heloísa Raimunda. Facebook: a rede social virtual como um panóptico do cotidiano atual. VIII SEminário Internacional As Redes Educativas e as Tecnologias: Movimentos Sociais e Educação, (pp. 01-12). Coimbra. (2015)
MEDRADO, Elieth Santana, GIONGO, Ieda Maria e GRASS, Marlise H. Práticas Matemáticas em Diferentes Forma de Vida: Uma Análise na Perspectiva da Etnomatemática. Educação Matemática em Revista-RS, 43-51. (2013)
NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, 1-5. (1996)
OLIVEIRA, Adriele da Silva Freitas. História que só se ouve na educação infantil:o que postam os professores sobre suas crianças no facebook. VIII Seminário Internacional As Redes Educativas e as Tecnologias: Movimentos Sociais e Educação, (pp. 01-17). Coimbra. (2015)
OLIVEIRA, Sandra Alves. O lúdico como motivação nas aulas de matemática. Mundo Jovem, 5. (2007)
PANSERI, Arminda Cruz. Acesso em 05 de setembro de 2015, disponível em Uso da tic na educação: http://www.webartigos.com/articles/29205/1/USO-DA-TIC-NA-EDUCAÇÃO/pagina1.html (2009)
PEREIRA, Franz Kreüther . A matemática entre a floresta e o rio: uma experiência de etnomatemática em classes muitiseriadas no Marajó-PA. SIPEMAT, 1-11. (2006)
SIEMENS, George (05 de jan de 2004). Connectivism: uma teoria da aprendizagem para a era digital/A Learning Theory for the Digital. Acesso em 05 de fevereiro de 2013, disponível em: http://www.itdl.org/journal/jan05/article01.htm
SILVA, Bento Duarte, Duarte, Eliane Cordeiro e SOUZA, Karine Pinheiro. Tecnologias digitais de informação e comunicação: artefatos que potencializam o empreendedorismo da geração digital. In: J. C. Morgado, & L. L. Santos, Estudos curriculares: um debate contemporâneo (pp. 165-179). Curitiba: CRV. (2013)
VALENTE, José Armando. As tecnologias e as verdadeiras inovações na educação. In: M. E. Almeida, & P. &. Dias, Cenários de inovação para a educação na sociedade digital (pp. 35-46). São Paulo: Loyola. (2013)
VANINI, Lucas & ROSA, Mauricio. Investigando a Concepção de Uso de Tecnologias de Informação e Comunicação nas Aulas de Matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-grandense, Campus Passo Fundo. Educação Matemática em Revista, 53. (2011)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.