Research alongside people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a07pt

Keywords:

Pessoas com deficiência, Pesquisa em comunicação, Transmetodologia, Anticapacitismo, Cidadania comunicativa

Abstract

The text presents basic dimensions for the construction of methodological strategies in research
alongside people with disabilities, focusing in issues in the Communication. Mobilizing the transmethodology
as a conceptual anchor, repositions disability in its social dimension and intertwines methodology and
citizenship through anti-ableism bias, seeking to present nine premises that configure the work of the research
alongside people with disabilities, aiming at the co-production of emancipatory knowledge and the exercise of
communicative citizenship.

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Author Biographies

Alberto Efendy Maldonado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Unisinos. Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP) e Pós-Doutor em Comunicação pela Universidade Autônoma de Barcelona (UAB). Professor titular da Cátedra Armand Mattelart do CIESPAL. É fundador do grupo de pesquisa Processos Comunicacionais: epistemologia, midiatização, mediações e recepção (PROCESSOCOM/CNPq). Coordenador da rede temática de cooperação Comunicação, Cidadania, Educação e Integração na América Latina (Rede AMLAT).

Felipe Collar Berni, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, com bolsa de estudos financiada pela Capes. Mestre em Jornalismo pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professor substituto de Jornalismo da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). Integra o Grupo de Pesquisa Processocom (Unisinos/CNPq) e a Rede Amlat.

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Published

2025-06-02

How to Cite

MALDONADO, Alberto Efendy; BERNI, Felipe Collar. Research alongside people with disabilities. Observatory Journal, [S. l.], v. 11, n. 1, p. a7, 2025. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a07pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/19701. Acesso em: 21 aug. 2025.