THEORETICAL-CONCEPTUAL LEARNING IN EMBRYOLOGY AND GENETICS CLINICS
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a24ptKeywords:
Aprendizagem Baseada em Equipes, Aprendizagem Baseada em Problemas, Metodologias Ativas, Embriologia-Genética, MedicinaAbstract
This article highlights the urgency of reformulating health education in Bolivia, emphasizing the importance of science, teaching in higher education and the involvement of undergraduate students in the integrative relationship between theory-practice-transformative action, critical thinking and ethical commitment. The first two authors of this article are part of the movement that values the use of active methodologies, such as Problem-Based Learning (PBL) and Team-Based Learning (TBL), in medical education, as evidenced by a study at the Universidad Mayor de San Andrés. The results indicate that these approaches promote learning and enhance student participation and dialogue in classes, which is essential to face ethical, training and practical challenges in Bolivian medicine, helping students to expand their understanding of the content.
Downloads
References
ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009.
BERBEL, N. A. N. Metodologia da problematização: experiência com questões de ensino superior. Londrina: UEL, 1998.
BERNAL, C. A. Metodología de la investigación. 3. ed. Colombia: Pearson Educación, 2010.
BURGESS, A. et al. Team-based learning (TBL) in the medical curriculum: better than PBL? BMC Medical Education, v. 17, n. 1, p. 243, 8 dez. 2017.
BURGESS, A.; MATAR, E. Team-Based Learning (TBL): Theory, Planning, Practice, and Implementation. Em: Clinical Education for the Health Professions. Singapore: Springer Singapore, 2020. p. 1–29.
CHEN, M. et al. Meta-analysis on the effectiveness of team-based learning on medical education in China. BMC Medical Education, v. 18, n. 1, p. 77, 10 dez. 2018.
DELGADO, M. G.; CERVANTES, D. G. A. Metodología de la investigación. Mexico: Pearson Educación, 2010.
GODINHO, P. A. et al. A aprendizagem baseada em problemas (ABP) como metodologia de ensino na disciplina de embriologia na visão do aluno. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 39, n. 3, p. 327, 27 dez. 2017.
HAIDET, P. et al. Perspective: guidelines for reporting team-based learning activities in the medical and health sciences education literature. Academic Medicine, v. 87, n. 3, p. 292–299, mar. 2012.
LIU, L. et al. Effect of problem-based learning in pharmacology education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, v. 60, p. 43–58, mar. 2019.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma/reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002.
MORIN, EDGAR. A Religação dos Saberes: o desafio do Século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
MOYA, E. C. Using Active Methodologies: The StudentśView. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 237, p. 672–677, fev. 2017a.
PARMELEE, D. et al. Team-based learning: A practical guide: AMEE Guide. Medical Teacher, v. 34, n. 5, p. e275–e287, 4 maio 2012.
RUIZ, A. P. El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de educación, n. 355, p. 231–232, 2011.
SANTANA, V. C.; OLIVEIRA, C. R.; RAMOS, R. B. First-year students: perceptions of team-based learning in a new medical genetics course. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 3, p. 170–177, jul. 2019.
SOUZA, C. DA S.; IGLESIAS, A. G.; PAZIN-FILHO, A. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 284–292, 3 nov. 2014a.
TOLEDO, J. V.; MOREIRA, U. R.; NUNES, A. K. O uso de metodologias ativas com TIC: uma estratégia colaborativa para o processo de ensino e aprendizagem. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação- SIMEDUC, n. 8, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.